Eλληνικό: Πως έγινε η ρυμούλκηση του “Ολύμπιου Aετού”




(Αναδημοσίευση από το ATH Spotter) 22.02.2024 / Ρυμούλκηση του Boeing 747-200 της Ολυμπιακής Αεροπορίας SX-OAB “OLYMPIC EAGLE” και τοποθέτηση αυτού σε νέα θέση. Μία ακόμα ιστορική μέρα για το Αεροδρόμιο του Ελληνικού!

Ήμουν εκεί από νωρίς το πρωί, πριν ακόμα ύπαρξει κινητικότητα γύρω από το αεροσκάφος προκειμένου να το φωτογραφίσω «καθαρό» χωρίς εμπόδια αλλά.. και να αποφύγω την πρωινή κίνηση σε Κηφισίας και Βουλιαγμένης. Φωτογράφισα το 747 με το πρωινό φως του χειμώνα αν και αργότερα μέσα στην μέρα συννέφιασε αρκετά και ψιχάλισε. Για εμένα καλύτερα που συννέφιασε, το θαμπό φως είναι καλύτερο φωτογράφηση.

Αν και θα ήταν μία διαδικασία ρουτίνας για οποιοδήποτε εν ενεργεία αεροσκάφος, η ρυμούλκηση του συγκεκριμένου ήταν ιδιαίτερα απαιτητική. Πρόκειται για ένα αεροσκαφος το οποίο έχει παραμείνει ακίνητο για πάνω από 20 έτη με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τα σύστηματά του.

Κάποτε κατακτούσε τους αιθέρες πετώντας στα 40 χιλιάδες πόδια με ταχύτητα που πλησίαζε το 1 μαχ και τώρα χρειάζεται βοήθεια για να διανύσει απόσταση περίπου 600 μέτρων για την νέα του θέση στο έδαφος περίπου 550 μέτρα από την προηγούμενη.



Η ρυμούλκηση δεν έγινε με κάποιο αεροδρομιακό όχημα, αλλά με έναν super-τράκτορα υπό την καθοδήγηση της NOTIS CRANES. Ο τράκτορας είχε πάνω του φορτίο ώστε να αποφευχθεί το σπινιάρισμα των τροχών του στην προσπάθεια να σύρουν το Boeing 150+ τόνων! Υπό ΚΣ ένα 742 ζυγίζει περίπου 180 τόνους. Οι κινητήρες του αεροσκάφους πωλήθηκαν το 2003. Αυτό επηρεάζει το κέντρο βάρους του αεροσκάφους και για αυτόν τον λόγο τοποθετήθηκε στα μπροστινά αμπάρια του αεροσκάφους φορτίο προκειμένου να διασφαλιστεί ότι δεν θα ανατραπεί κατά την μεταφορά. Όλοι φυσικά θυμόμαστε τις εντυπωσιακότατες εικόνες από τον χιονιά του 2022 όπου το αεροσκάφος «έκανε σούζα» καθώς το έστρωσε για τα καλά σε όλη την επιφάνεια του αεροσκάφους και δεν υπήρχε αντίβαρο στο μπροστινό μέρος (κινητήρες) για να μην συμβεί αυτό. 4x κινητήρες Pratt & Whitney JT9D-7 οι οποίοι ζυγίζουν 3,9 τόνους έκαστος.

‼️Το tow bar ήταν από την GOLDAIR HANDLING για αεροσκάφος τύπου B747‼️

Για περίπου 2 μήνες η Athens Aeroservices εκτελούσε εργασίες συντήρησης στο σύστημα προσγείωσης του αεροσκάφους προκειμένου να είναι ικανό και ασφαλές ώστε να λάβει χώρα η μεταφορά του αεροσκάφους με ασφάλεια. Τα λάστιχα ήταν ξεφούσκωτα και κολλημένα στην πίστα του αεροδρομίου.

Η περίφραξη που είχε τοποθετηθεί από το ΠΟΛΚΕΟΑ γύρω από τα ιστορικά αεροσκάφη έχει αφαιρεθεί τις προηγούμενες ημέρες. Πλέον δεν υπάρχει κανένα εμπόδιο στο “flightplan” της μεταφοράς. 0933 τοπική ώρα το BOEING 747 «ξεκολλάει» από την θέση που βρισκόταν τα τελευταία 20+ χρόνια και προχωρά περίπου 5 μέτρα. Η ρυμούλκηση θα συνεχιστεί 3 ώρες αργότερα. 1231 τοπική ώρα το αεροσκάφος διανύει λίγα ακόμα μέτρα και 1234 το ταξίδι της μεταφοράς ξεκινά!

Για πρώτη φορά στην ζωή μου έβλεπα αεροσκάφος της Ολυμπιακής να κινείται. Δεν πίστευα αυτό που έβλεπα στα μάτια μου. Νομίζα πως ζω σε ένα όνειρο. Πως παρακολουθώ ένα βίντεο από τα παλιά στο YouTube και συγκεκριμένα αυτό: https://www.youtube.com/watch?v=dQpMr-VpdxI όπου το αεροσκάφος κάνει line up και χάνεται στο βάθος από ένα σημείο με οπτική ίδια με την δικιά μου. Έχω παγώσει, μαγεμένος από την σαγηνευτική σιλουέτα του 747 στα χρώματα της ένδοξης Ολυμπιακής Αεροπορίας την οποία βλέπω για πρώτη μου φορά να κινείται. Αν και κινούνταν ολόκληρο BOEING 742 δεν υπήρχε ο τσιριχτός ήχος από τους κινητήρες του. Το μόνο που ακούγονταν από το αεροσκάφος ήταν ο ήχος των τροχών στην πίστα. Όταν πλέον άρχισε να απομακρύνεται το αεροσκάφος, άρχισα κι εγώ να τρέχω προς αυτό για να το προλάβω.

Στην γωνία των οδών Περγάμου και Κρήτης όπου η πίστα στενεύει η άκρη του φτερού σχεδόν έγλειφε τον φράχτη. Το αγαπημένο μου BOEING 747 βρίσκεται κινούμενο ΑΚΡΙΒΩΣ μπροστά στα μάτια μου. Το αεροσκαφός προκειμένου να διέλθει από αυτό το απαιτητικό πέρασμα αναγκάστηκε αρκετές φορές να κουνηθεί μπρος πίσω, δίνοντάς μας την ευκαιρία και τον χρόνο για ακόμα περισσότερες φωτογραφίες και βίντεο. Κόσμος αρκετός είχε συγκεντρωθεί και παρακολουθούσε από την περίφραξη, εκτός από planespotters, περαστικοί, κάτοικοι οι οποίοι έκθαμβοι βλέποντας το 747 μπροστά από το σπίτι τους έβγαιναν έξω σοκαρισμένοι αλλά και κόσμος που απλώς έκανε την μεσημεριανή του βόλτα.

Η πορεία συνεχίστηκε για λίγο ακόμα και το αεροσκάφος έβαλε PARKING BRAKE δίπλα από το πρώην κτίριο αφίξεων Ανατολικού κοντά στην κάποτε θέση 17 η οποία ήταν για VIP πτήσεις. Συγκίνηση, χαμόγελα και αίσθημα ανακούφισης από όλους που σώνεται το ιστορικό αεροσκάφος της Ολυμπιακής.

Όπως παρατηρείτε στις εικόνες το αεροσκάφος δεν διαθέτει πλέον κινητήρες μιας και αυτοί πωλήθηκαν το 2003. Υπάρχει ακόμα ένα 747-200 στον ελληνικό χώρο, το (κατασχεμένο;) SX-TID της Hellenic Imperial Airways το οποίο βρίσκεται παρατημένο στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Ωστόσο οι κινητήρες που φοράει είναι General Electric ενώ της Ολυμπιακής ήταν Pratt & Whitney.

Το 747 δεν είναι πλέον ορατό από την παλιά του θέση. Σε περίπτωση που θέλετε να δείτε το 747 μπορείτε να πάτε στην γωνία που σχηματίζουν οι οδοί Περγάμου-Κρήτης ή να κατευθυνθείτε νότια με κατεύθυνση Γλυφάδα στην οδό Κ. Καραμανλή, περίπου στον Άγιο Παντελεήμων.

Έκατσα λίγο ακόμα στην περιοχή και παρακολουθούσα τις εργασίες στα 2 εναπομείναντα αεροσκάφη. Αρκετοί οδηγοί δεν πίστευαν στα μάτια τους και φρέναραν απότομα για να κοιτάξουν καλύτερα με αποτέλεσμα τα αυτοκίνητα από πίσω τους να κορνάρουν. Αυτό συνέβη ουκ ολίγες φορές και είχε την πλάκα του.

Αναφορικά με τα 2 αυτά αεροσκάφη, η ZELA AVIATION διέσωσε το BOEING 727 και πολύ σύντομα θα κοσμεί την Λεωφόρο Βουλιαγμένης ενώ το BOEING 737 δυστυχώς θα βυθιστεί στην Κέα ως χώρος καταδύσεων..

Η Ολυμπιακή Αεροπορία χειρίστηκε 5 αεροσκάφη τύπου BOEING 747-200.

1)SX-OAA | Ολύμπιος Δίας (1973-1985)

2)SX-OAB | Ολύμπιος Αετός (1973)

3)SX-OAC | Ολύμπιο Πνεύμα (1984)

4)SX-OAD | Ολυμπιακή Φλόγα (1985)

5)SX-OAE | Ολυμπιακή Ειρήνη (1985)

Το συγκεκριμένο το οποίο είναι σήμερα το μόνο από τα 5 που διασώζεται είναι το Boeing 747-200 SX-OAB (20825 / 203). Παραλήφθηκε ολοκαίνουργιο από την Ολυμπιακή το 1973 και πετούσε με αυτή για περίπου 30 χρόνια. Το χρονικό διάστημα μεταξύ Απριλίου 1996 και Ιουλίου 1996 το SX-OAB ενοικιάστηκε από την Aerolineas Argentinas και πετούσε για αυτή με ένα hybrid livery Olympic Airways / Aerolineas Argentinas. Στο εσωτερικό του αεροσκάφους υπάρχουν ακόμα τα αποδεικτικά στοιχεία της ενοικίασης αυτής! Κάποια σωστικά είναι γραμμένα και στα ισπανικά! Το αεροσκάφος αυτό πετάξε από την Αθήνα προς όλες τις γωνιές του πλανήτη, Αμερική, Αυστραλία, Ασία, Αφρική, Ευρώπη .. αλλά εκτέλεσε και αρκετά δρομολόγια εσωτερικού. Βρέθηκε στα αεροδρόμια της Ρόδου, του Ηρακλείου, της Θεσσαλονίκης, της Κέρκυρας και πιθανώς και αλλού κυρίως για…. μεταφορά ψηφοφόρων….

Η Ολυμπιακή αντικατέστησε τα 4x Boeing 747-200 με 4x Airbus A340-300 τα οποία παρελήφθησαν ολοκαίνουργια. Το αν ήταν σωστή η επιλογή του 340 αντί του 330 ή το πως κατέληξαν τα DFA & DFB δεν είναι της παρούσης..

Αυτό που όλοι οι λάτρες της αεροπορίας καρτερούσαμε έγινε πραγματικότητα, το λατρεμένο μας αεροσκάφος θα παραμείνει για πάντα στο Αεροδρόμιο του Ελληνικού ..χμμ.. μάλλον στον χώρο που βρισκόταν το Αεροδρόμιο του Ελληνικού μιας και η περιοχή έχει πάψει πια αεροδρόμιο να θυμίζει…

Συγχαρητήρια σε όλους τους εμπλεκόμενους που βοήθησαν να ολοκληρωθεί η μεταφορά του ΟΑΒ με απόλυτη επιτυχία!

OLYMPIC 747 CPT LIOUTAS GEORGIOS

ΕΝΑ ΜΟΥΣΕΙΟ ΓΕΝΝΙΕΤΑΙ!

ΥΓ1 Μέχρι να ανέβουν περισσότερες φωτογραφίες μπορείτε να επισκεφτείτε την σελίδα μου στο Instagram @athspotter (https://www.instagram.com/athspotter/) όπου στα Highlights θα βρείτε περισσότερες εικόνες και βίντεο (& backstage!)

ΥΓ2 σε λίγες μέρες μεταφέρεται και το 727 όποτε μείνετε συντονισμένοι!

Διαβάστε Επίσης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.