2019 – 2023: Ανοιχτά μέτωπα και προκλήσεις στον δήμο Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης


(του Θάνου Ματόπουλου – επικεφαλής της Ριζοσπαστικής Κίνησης Πολιτών Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης)

Οι εκλογές τελείωσαν και το πολιτικό σκηνικό που στήνεται, δείχνει ξεκάθαρα ότι  διαμορφώνεται ένα κράτος και μια διοίκηση  με πολιτικές και εξουσίες υπερσυγκέντρωσης.
Το ίδιο ακριβώς σκηνικό διαφαίνεται ξεκάθαρα να στήνεται και στο Δήμο μας. Το μεγάλο ποσοστό που έδωσαν οι δημότες στο Γρηγόρη Κωνσταντέλλο αποτελεί άλλοθι, μαζί με τη νομοθετική φαλκίδευση της πρόσφατης ψήφου των πολιτών από την κυβέρνηση της Ν.Δ., που δίνει σε κάθε περίπτωση υπερεξουσίες στην παράταξη του Δημάρχου για αποκλεισμό όλης της μείζονος αντιπολίτευσης από τα δημοτικά όργανα λήψης αποφάσεων με αποτέλεσμα το ριζικό περιορισμό της πολυφωνίας και της δημοκρατικής διεύρυνσης.

Τα ανοικτά μέτωπα και οι αναμενόμενες προκλήσεις σε τοπικό – εθνικό αλλά και ευρωπαϊκό επίπεδο απαιτούν εγρήγορση, ενημέρωση, ξεκάθαρες απόψεις και αναζήτηση ευρέων κοινωνικών συμμαχιών για τη βέλτιστη και κοινά αποδεκτή λύση σε κάθε θέμα. Οι συγκλίσεις και συναινέσεις οφείλουν να  έχουν σαν βάση τη συμμετοχή και την κατάθεση συγκεκριμένων προτάσεων από όλες τις δημοτικές παρατάξεις και σε επίπεδο βάσης, τη θεσμοθέτηση της διαβούλευσης με την τοπική κοινωνία.
Στο Δήμο Β.Β.Β. υπάρχουν πάρα πολλά, μεγάλα και σοβαρά θέματα που μένουν ανοικτά, τα περισσότερα εδώ και πολλά χρόνια, αλλά και πολλά που βρίσκονται σε επίπεδο τελικών αποφάσεων για τη μέθοδο επίλυσής τους.
Αυτά τα θέματα είναι εξειδικευμένα και δεν μπορούν να συζητηθούν  μέσα στα πλαίσια συζήτησης ετήσιου προϋπολογισμού ή ετήσιου τεχνικού προγράμματος ή άλλης υπάρχουσας διαδικασίας.
Η ΡΙ.ΚΙ.Π.  Β.Β.Β. ήδη ζήτησε την συμβολή όλων των Δημοτικών παρατάξεων για  σύγκληση συνεδρίασης του Δημοτικού συμβουλίου για  να υπάρξουν προγραμματικές δηλώσεις – δεσμεύσεις της νέας δημοτικής αρχής, ώστε να συζητήσουμε την πολιτική που θα ακολουθήσει ο δήμος σε κάθε τομέα και θέμα. Επειδή πολλά από τα θέματα αυτά δεν έχουν τη δημοσιότητα που τους αρμόζει αλλά και την ακριβή ενημέρωση των πολιτών για το τι πρεσβεύει και διεκδικεί τόσο η παράταξη του Δημάρχου αλλά και οι υπόλοιπες Δημοτικές παρατάξεις, όπως και προεκλογικά έτσι και σήμερα θα τα επαναφέρουμε και θα καταδείξουμε τη συνεχή και μαχητική στάση που επιδεικνύει η ΡΙ.ΚΙ.Π.  Β.Β.Β. για την επίλυσή τους με βασικό μέλημα την προάσπιση των Δημόσιων – Δημοτικών συμφερόντων.
Παραλίες – παράκτια ζώνη: Παραχωρήθηκαν  για  διαχείριση στο δήμο και καταλήγουν στη μεθοδευμένη παράδοσή τους σε μεγαλοεπιχειρηματίες και αποστέρησή τους από όλους τους πολίτες, σε αντίθεση με όσα ορίζει το Σύνταγμα για το Δημόσιο αυτό κοινόχρηστο αγαθό . Στην παράκτια ζώνη έχει πλέον εφαρμογή και η νομοθεσία για τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία, η οποία θέτει επιπλέον χρήσεις και θέτει τα παραδοσιακά αλιευτικά καταφύγια σε νέο καθεστώς. Η ΡΙ.ΚΙ.Π.  Β.Β.Β. βρίσκεται διαρκώς σε επαφή με τους πολίτες πανελλαδικά για τη διασφάλιση του Δημόσιου κοινόχρηστου χαρακτήρα όλων των παραλιών και την προστασία τους με ελεύθερη πρόσβαση.
Ανοικτά είναι και τα θέματα αλλοίωσης του φυσικού περιβάλλον των νήσων Φλέβες και Υδρούσα από την διατυπωμένη βούληση για την υπέρμετρη αξιοποίηση τους.
 Δασικές εκτάσεις :Οι θεωρημένοι δασικοί χάρτες από το 2016 δεν αναρτώνται για να οριστικοποιηθούν ενώ ήδη υπάρχει σε εξέλιξη διαδικασία τροποποίησής τους.
Η απαράδεκτη και επικίνδυνη καθυστέρηση  της ανάρτησης ενέχει σαφείς κινδύνους αποχαρακτηρισμού και αλλοίωσης των δασικών αυτών εκτάσεων στο Δήμο μας.
  Υμηττός: Η μακρά αναμονή για έκδοση νέου Προεδρικού Διατάγματος για τη διασφάλιση της  αναγκαίας θεσμικά περιβαλλοντικής προστασίας του, μας ανησυχεί πολύ.
 Στα πλαίσια των προβλέψεων του Π.Δ. για τον Οικισμό του Χερώματος επιβάλλεται  να περιέχει μια  σαφή και κοινωνικά δίκαιη διάταξη  για την  οριστική επίλυση της διαρκούς ομηρίας των κατοίκων.
 Εκκλησιαστική περιουσία. Η εκκλησία, η οποία φέρεται ιδιοκτήτρια μεγάλων δασικών εκτάσεων εντός και εκτός αστικού ιστού, κυρίως στη Βουλιαγμένη, επιδιώκει την αξιοποίησή της με μεγαλεπήβολα σχέδια και αναζητεί επενδυτές στη διεθνή αγορά. Ο μεγάλος φόβος έρχεται από τη δυνατότητα που δίνει ο νόμος να χαρακτηριστεί μια τέτοια επένδυση ‘’στρατηγική’’ και να πριμοδοτηθεί με δυνατότητες αδειοδότησης (ΕΣΧΑΣΕ) κατά παρέκκλιση όσων ισχύουν. Το ίδιο θα συμβεί εάν επέλθει συμφωνία κράτους και εκκλησίας για την διαχείριση της ‘’εκκλησιαστικής’’ περιουσίας όπου και πάλι θα υπάρξει προνομιακή αδειοδότηση μέσω εφαρμογής ειδικού σχεδίου (ΕΣΧΑΔΑ) και θα σημάνει σε κάθε περίπτωση την αλλοίωση του  φυσικού περιβάλλοντος.
Ο καιρός γαρ εγγύς και όλοι οφείλουν να εναντιωθούν σε όσα αποφασίζονται για εμάς χωρίς εμάς.
Αστέρας Βουλιαγμένης:  Η ΡΙ.ΚΙ.Π.  έχοντας αναδείξει όλες τις πτυχές και τις μεθοδεύσεις από το πρώτο σχέδιο του 2013  έως και το τελικό που εγκρίθηκε και έχοντας μελετήσει και αναδείξει έγκαιρα όλα τα τρωτά σημεία αυτού του σχεδίου, πιστεύει ότι η διεκδίκηση των εμφανών Δημόσιων και Δημοτικών αγαθών, κοινόχρηστων χώρων και δικαιωμάτων δεν τελείωσε.  Το ίδιο και για το θέμα των Ο.Τ. στο μεγάλο Καβούρι όπου όπως δήλωσε ο επικεφαλής της στο Δημοτικό συμβούλιο υπάρχει ανάλογο θέμα που έρχεται από πολύ παλιά.

Διαχείριση απορριμμάτων – τοπικό σχέδιο: Η ΡΙ.ΚΙ.Π. Β.Β.Β. όντας η μόνη δημοτική παράταξη που εξ αρχής το 2014  είχε στο πρόγραμμά της ολιστική επεξεργασμένη πρόταση διαχείρισης αστικών απορριμμάτων, όπως και το 2019, με βασικούς άξονες την απομείωσή τους και τη διαλογή στην πηγή οργανικών – κλαδεμάτων και ανακυκλώσιμων, θέτει συνεχώς βάσιμους προβληματισμούς για τη συνεχή αργοπορία, κυρίως ως προς την ευαισθητοποίηση των πολιτών.

Οι παλινωδίες και η αδράνεια του πρώτου χρόνου της δημαρχίας Κωνσταντέλλου  ήταν ανασταλτικός παράγοντας για την έγκαιρη εκπόνηση ενός ορθολογικού και περιβαλλοντικά ορθού τοπικού σχεδίου διαχείρισης απορριμμάτων που θα επιλύει το πρόβλημα σε συνεργασία με του πολίτες. Τελικά προσδέθηκε στο άρμα της φιλοσοφίας ότι τα σκουπίδια είναι χρυσός και μάλιστα για ωφέλεια όσων μετέχουν στη διαδικασία, γεγονός που μυρίζει έντονα ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης απορριμμάτων.
 Η διατυπωμένη θέση του είναι η μηχανική ολική επεξεργασία και ενεργειακή αξιοποίησή τους που απαιτεί τεράστια και πανάκριβα εργοστάσια.
Αυτό αντιβαίνει στη ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία και με την εφαρμογή της  οι πολίτες σταδιακά θα κληθούν να καταβάλουν συνεχώς μεγαλύτερα ποσά σε πρόστιμα, δημοτικά τέλη και τέλη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μέσω των λογαριασμών ρεύματος.
 Η προεκλογική υπαναχώρηση του Δημάρχου για το θέμα δεν πείθει. Εξάλλου και η νέα Περιφερειακή αρχή αλλά και η νέα κυβέρνηση της Ν.Δ. έχουν θέσει τον τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων σαν τον πρώτο τομέα για εισβολή των ιδιωτών, αρχικά με ΣΔΙΤ. Η ιδιωτικές εταιρείες στις μέχρι τώρα συμβάσεις για την διαχείριση των αστικών απορριμμάτων θέτουν σαν βασικούς  όρους  τις εγγυημένες τακτικές ποσότητες αποβλήτων και την σταθερή τιμή ανά τόνο αποβλήτων. Με ΣΔΙΤ επομένως οι βασικές αρχές διαχείρισης αποβλήτων της  ευρωπαϊκής οδηγίας παραβλέπονται δηλαδή η συνεχής προσπάθεια των πολιτών και Δήμων για την αποφυγή δημιουργίας αποβλήτων και την απομείωσης τους μέσω ανακύκλωσης στα πλαίσια της κυκλικής – βιώσιμης οικονομίας. Ο νέος περιφερειάρχης καλοβλέπει την ολική διαχείριση απορριμμάτων, σε τοπικό επίπεδο μέχρι ενεργειακής αξιοποίησης.
Χρήσεις γης: Η νομοθεσία του 2018, που έχει την ομόφωνη έγκριση του ΣτΕ για όλες τις προβλέψεις της που αφορούν διευρυμένες χρήσεις σε όλες τις περιοχές κατοικίας, μας ανησυχεί και είμαστε σε εγρήγορση. Τα Τοπικά Χωρικά Σχέδια που θα εφαρμοστούν στους Δήμους και θα αποτελέσουν τον οδικό άξονα για τις fast track επενδύσεις θα είναι έτοιμα το αργότερο σε τρία χρόνια, όπως ανακοίνωσε η κυβέρνηση και θα ‘’επιβάλουν’’ μάλλον όλες τις διευρυμένες χρήσεις του Π.Δ. του 2018. Στο μεσοδιάστημα θα εκπονηθεί από το Τ.Ε.Ε. ενιαίος ψηφιακός χάρτης που θα καταγραφεί δυναμικά  όλα τα γεωχωρικά δεδομένα που θα είναι διαθέσιμα και δεσμευτικά για τη διοίκηση. Σε αυτόν τον χάρτη θα έχει πρόσβαση με ένα κλικ οποιοσδήποτε διοικούμενος αλλά και  επενδυτής. Έτσι θα γνωρίζει ο επενδυτής πού επιτρέπεται να εγκαταστήσει την επένδυσή του, ενώ θα έχει και την ασφάλεια και δέσμευση ότι και η διοίκηση θα κινείται με βάση τις ίδιες ακριβώς πληροφορίες. Για την ακρίβεια, θα μπορεί να δει δεσμευτικές πληροφορίες για  όρους και περιορισμούς δόμησης, χρήσεις γης, σχέδια πόλεων, ρυμοτομικές και οικοδομικές γραμμές, γεωτεμάχια κτηματολογίου, δάση και δασικές εκτάσεις, μέχρι επίπεδο μεμονωμένου οικοπέδου.
Με αυτά τα δεδομένα οι δυνατότητες για τη διατήρηση της ποιότητας ζωής στις πόλεις μας επαφίεται στην κεντρική διοίκηση και τις ορέξεις των επενδυτών.
Η ξεκάθαρη και ενιαία φωνή των δημοτών θα αποτρέψει την εφαρμογή δυσμενών εξελίξεων.
Κοινόχρηστοι χώροι – πλατείες – προσβασιμότητα:  Η ποιότητα ζωής όσων ζουν, εργάζονται  αλλά και επισκέπτονται το Δήμο μας εξαρτάται και από την κατάσταση και προσβασιμότητα στην οποία βρίσκονται οι Δημόσιοι κοινόχρηστοι χώροι, δρόμοι – πεζοδρόμια – πεζόδρομοι – πλατείες – πάρκα – άλση.
Η υφιστάμενη κατάσταση είναι απελπιστική. Οι δρόμοι μετά και την νέα κυκλοφοριακή μελέτη θέλουν άμεσα παρεμβάσεις για την εξασφάλιση της ασφάλειας και της άνεσης των οδηγών και πεζών. Τα πεζοδρόμια έχουν καταληφθεί από φυτεύσεις και ποικίλα εμπόδια και η μετακίνηση θεωρείται άθλος για όλους τους χρήστες. Οι πλατείες έχουν κυριευτεί από εμπορικές χρήσεις κυρίως για τραπεζοκαθίσματα και έχουν απολέσει τον μοναδικό ρόλο τους σαν ελεύθεροι κοινόχρηστοι χώροι για όλους τους πολίτες.
Η ΡΙ.ΚΙ.Π. Β.Β.Β. ζητά να απελευθερωθούν όλοι οι κοινόχρηστοι χώροι με πλήρη αποκατάσταση της προσβασιμότητάς τους και θα επιδιώξει την σύνταξη νέου κανονισμού για τους κοινόχρηστους χώρους τις πλατείες, πάρκα  αλλά και τα πεζοδρόμια, πεζόδρομους, που θα διασφαλίζει την κοινοχρηστία και την αποδέσμευσή τους από τις εκτεταμένες χρήσεις.
Ασκληπιείο – Κ.Α.Α.Π. Βούλας (ΠΙΚΠΑ)
Με δεδομένο το ρυμοτομικό σχέδιο του 1961 που προβλέπει την απόδοση χώρου περίπου πέντε στρεμμάτων από το Ασκληπιείο νοσοκομείο στο δήμο, ο δήμαρχος προτείνει και εισηγείται την
καρατόμηση του χώρου στάθμευσης ασθενών, επισκεπτών και εργαζομένων. Χώρου απόλυτα αναγκαίου για την εύρυθμη λειτουργία του γενικού νοσοκομείου που εξυπηρετεί 1.500.000 κατοίκους της νοτιοανατολικής  Αττικής. Προτείνει να μετατραπεί σε εξωτερικό δημοτικό πάρκινγκ που θα καταλήξει όπως όλα σε διαχείριση και πλουτισμό ιδιώτη.
Η μεθόδευση για τη ‘’ρυμοτόμηση’’ της δημόσιας υγείας δεν πρέπει να περάσει.
Οι πολίτες της Αττικής οφείλουν να προασπίσουν την δημόσια λειτουργία του Ασκληπιείου και  τον εκσυγχρονισμό του ως γενικό νοσοκομείο.
Το Κ.Α.Α.Π. Βούλας (ΠΙΚΠΑ) επί δεκαετίες προσφέρει σε ανάπηρα παιδιά  περίθαλψη και φροντίδα με ευεργετικά αποτελέσματα. Η αναγνώριση του σημαντικού ρόλου του είναι καθολική και η συνεισφορά των εργαζομένων και των εθελοντών που συνδράμουν το έργο του αξιέπαινη. Το ΠΙΚΠΑ έχει την τύχη να έχει τις εγκαταστάσεις του σε μία πανέμορφη χερσόνησο στα σύνορα Βούλας – Γλυφάδας. Αυτό την έχει καταστήσει στόχο για την εισβολή επενδυτών που επιθυμούν να επενδύσουν στον ιατρικό τουρισμό. Σήμερα το ΠΙΚΠΑ βρίσκεται ανάμεσα σε δύο υπό διαμόρφωση τουριστικά επενδυτικά πλάνα  και μάλιστα της ίδιας εταιρείας. Τα τουριστικά εγχειρήματα είναι τα ΑΣΤΕΡΙΑ  ΓΛΥΦΑΔΑΣ και το ΚΑΜΠΙΝΓΚ ΒΟΥΛΑΣ.   Το πρώτο που σκέπτεται ο καθένας μας  είναι ότι η στόχευση της εταιρείας αυτής είναι η ενσωμάτωση του χώρου του ΠΙΚΠΑ και η συνένωση των δύο τουριστικών εγκαταστάσεων. Η νέα κυβέρνηση της Ν.Δ. και τα στελέχη της διαχρονικά έχουν εκφραστεί υπέρ των επενδύσεων  και είχαν συντάξει συμφωνητικό για  ΣΔΙΤ στο  ΠΙΚΠΑ.  Άλλωστε η είδηση ότι από τις πρώτες  ενέργειες της νέας κυβέρνησης ήταν η επίσκεψη και οι επαφές στο ΠΙΚΠΑ, στις αρχές Αυγούστου, και μάλιστα σε υψηλό  επίπεδο  δυο υπουργών , κοινωνικών και τουρισμού από μόνη της μας αφήνει ξεκάθαρα να κατανοήσουμε που το πάει η κυβέρνηση. Το ΠΙΚΠΑ οφείλουμε να το υπερασπιστούμε.
Δήμος και Δημόσιες δομές: Μεγάλο θέμα διαφαίνεται και με την πρόθεση της κυβέρνησης να εκχωρήσει σημαντικούς τομείς των δημόσιων δομών, υπηρεσιών και υποδομών σε ιδιώτες, αυτούσια ή μέσω Σ.Δ.Ι.Τ. ( Συμπράξεις Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα).    Ειδικά για τους Δήμους έχει εκφράσει τη βούληση για την καθολική εμπλοκή των ιδιωτών με ΣΔΙΤ στον κρίσιμο τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων. Η πρόβλεψη είναι ότι οι Δήμοι θα γίνουν ο φορέας του Δημοσίου όπου θα εφαρμοστεί η σταδιακή μετάβαση από τον Δημόσιο χαρακτήρα των δομών και υπηρεσιών σε φορέα που θα λειτουργεί με συμβάσεις έργου και θα έχει μόνο επιτελικό και  εποπτικό ρόλο. Αυτή η εξέλιξη θα έχει σαν πρώτα θύματα  τους  εργαζομένους στους ΟΤΑ και ακολούθως όλους τους πολίτες που θα κληθούν να καταβάλουν πολλαπλάσια για τις ίδιες υπηρεσίες. Η αποφασιστικότητα εργαζομένων και πολιτών μπορεί να το αποτρέψει πριν καν ξεκινήσει η εφαρμογή του.

 

Διαβάστε Επίσης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

X