Πως ο Δήμος Αλίμου βάζει “φρένο” στους “φιλότεχνους” κλέφτες




Mε συνθετική ρητίνη ένα ακριβό υλικό με προδιαγραφές για έργα γλυπτικής σε εξωτερικούς χώρους, το οποίο όμως είναι άχρηστο για τους κλέφτες και δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί δεύτερη φορά, αντικατέστησε ο Δήμος Αλίμου την προτομή του διακεκριμένου ηθοποιού, Βασίλη Αργυρόπουλου, που είχε κλαπεί τον Απρίλιο του 2023, από την πλατεία Κέννεντυ.

Το έργο ήταν της Δήμητρας Τσερκέζου, γλύπτριας διεθνούς φήμης που ζούσε στον Άλιμο.

“Πριν από μερικούς μήνες, άγνωστοι έκλεψαν την προτομή του Βασίλη Αργυρόπουλου από την πλατεία Κέννεντυ” λέει ο δήμαρχος, Ανδρέας Κονδύλης

“Ο Βασίλης Αργυρόπουλος ήταν διακεκριμένος ηθοποιός, μεταφραστής και θιασάρχης, ενώ δημιουργός της προτομής ήταν η αείμνηστη Δήμητρα Τσερκέζου, γλύπτρια διεθνούς φήμης που ζούσε στον Άλιμο, με καταγωγή από το Φανάρι της Κωνσταντινούπολης.
Χάρη στην πολύτιμη βοήθεια της κόρης της γλύπτριας και συνδημότισσάς μας, εντοπίσαμε το εκμαγείο του έργου και χυτεύσαμε εκ νέου την προτομή, δημιουργώντας ένα καινούριο πρωτότυπο, που πήρε τη θέση του παλιού.
Σήμερα τοποθετήθηκε εκ νέου η προτομή στη θέση της. Ευχαριστώ πολύ όλους όσοι συνέδραμαν σε αυτό.
Απέναντι στους βανδαλισμούς, τη βαρβαρότητα και την υποβάθμιση, εμείς υπερασπιζόμαστε επίμονα τον δημόσιο χώρο, την αισθητική, την καλαισθησία, αλλά και την τοπική ιστορική μνήμη της πόλης μας.”



Ο Βασίλης Μαρκάκης – Συντηρητής Έργων Τέχνης και Αρχαιοτήτων, οποίος ανέλαβε την αποκατάσταση της προτομής, μίλησε στο Notia.gr για τις κλοπές μπρούτζινων προτομών:

“Eίναι ένα φαινόμενο που υπάρχει σε όλη την Ελλάδα να κλέβουν τα μπρούτζινα έργα προκειμένου να τα λιώσουν για να εκμεταλλευτούν το μέταλλο το οποίο είναι αρκετά ακριβό. Αντικαταστήσαμε το γλυπτό με ένα γνήσιο αντίγραφο, το οποίο είναι όμως από συνθετική ρητίνη, ένα υλικό με προδιαγραφές για έργα γλυπτικής σε εξωτερικούς χώρους. Είναι ένα πολύ καλό και ακριβό υλικό το οποίο όμως δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί δεύτερη φορά, άρα δεν έχει και εμπορικό ενδιαφέρον.

Με αυτόν τον τρόπο αποκαθιστούμε τα έργα, εξασφαλίζοντας ότι δεν έχει κάποιος όφελος για να το κλέψει και επομένως να καταστραφεί και το καλλιτεχνικό δημιούργημα”

Παράλληλα αντικαταστάθηκε με το ίδιο υλικό και το ανάγλυφο πορτραίτο του Τζον Κέννεντυ που είχε φιλοτεχνήσει επίσης η Δήμητρα Τσερκέζου το 1963 και είχε κλαπεί πριν από χρόνια.

Ο Βασίλης Αργυρόπουλος (1894 – 1953), έμενε σε μία βίλα στο Καλαμάκι. Η γλύπτρια Δήμητρα Τσερκέζου είχε φιλοτεχνήσει την προτομή του το 1961.

«ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΙΣΚΑΚΗΣ», Πλ. Καραϊσκάκη, Άλιμος
«ΕΛΙΣΣΑΙΟΣ ΠΑΠΑΕΛΙΣΣΑΙΟΣ», προαύλιο εκκλησίας Μεταμορφώσεως, Άλιμος (το μνημείο βρίσκεται επίσης στη περιοχή των Ανωγύρων στη Κύπρο)
«ΜΑΡΙΝΟΣ ΓΕΡΟΥΛΑΝΟΣ», Πλ. Γερουλάνου, Δήμος Αλίμου
«ΜΑΝΤΩ ΜΑΥΡΟΓΕΝΟΥΣ», Πλ. Μαντούς Μαυρογένους, Δήμος Αλίμου

Η Δήμητρα Τσερκέζου (1920 – 2007) ήταν Ελληνίδα γλύπτρια διεθνούς φήμης.

Γεννήθηκε στο Φανάρι της Κωνσταντινούπολης το 1920 από Έλληνες γονείς. Σε μικρή ηλικία ήρθε με την οικογένειά της στην Ελλάδα και εγκαταστάθηκαν στον Πειραιά. Αποφοίτησε από τη Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (κατεύθυνση: γλυπτική) το 1946 όπου είχε καθηγητή τον μεγάλο Έλληνα γλύπτη Μιχάλη Τόμπρο. Έπειτα, συνέχισε τις σπουδές της στο Μιλάνο (1966 – 1971). Η Δ. Τσερκέζου έχει βραβευτεί πολλές φορές τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό ενώ τα αγάλματά της κοσμούν περιοχές σε όλη την Ελλάδα αλλά και τον υπόλοιπο κόσμο. Ένα από τα έργα της μάλιστα, βρίσκεται στο Λευκό Οίκο στην Ουάσιγκτον (πρόκειται για τη χάλκινη προτομή του προέδρου Κένεντι).

Η πρώτη της συμμετοχή σε έκθεση ήταν το 1952, όπου συμμετείχε στη τέταρτη Πανελλήνια Έκθεση που έλαβε χώρα στην Αθήνα. Ακολούθησαν δύο ατομικές εκθέσεις το 1953 στη Θεσσαλονίκη (στο Εμπορικό Επιμελητήριο και στα πλαίσια της 18ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης). Έκτοτε ανέπτυξε σημαντική καλλιτεχνική δραστηριότητα συμμετέχοντας σε πολλές εκθέσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό ( Ιταλία, Γαλλία, Βέλγιο, Γερμανία, Καναδάς κλπ.). Σαράντα από τα αγάλματά της κοσμούν πλατείες και άλλα δημόσια μέρη σε Ελλάδα και Κύπρο (Αθήνα, Σύρος, Χίος κλπ.).

Η Δ. Τσερκέζου ήταν επηρεασμένη από τον νεορεαλισμό και τα έργα της χαρακτηρίζονται  από μια απλή όμως συνάμα δυναμική και εκφραστική κατασκευή. Αντλούσε την έμπνευσή της από την καθημερινότητα ενώ παράλληλα κατάφερνε να δώσει ζωή σε «σκληρά» υλικά όπως το μάρμαρο, ο μπρούτζος, το τσιμέντο κ.α.

Το έργο της έχει αναγνωριστεί διεθνώς και έχει τιμηθεί με αρκετές διακρίσεις. Ενδεικτικά αναφέρονται:

  • Αργυρό μετάλλιο ( και δίπλωμα) στη Διεθνή Έκθεση «Quadriennale d’Europa», Ρώμη 1966.
  • Αργυρό μετάλλιο (και δίπλωμα) στη Διεθνή Έκθεση «Città del Sole», Ρώμη 1966.
  • Αργυρό μετάλλιο (και δίπλωμα) στην Έκθεση «Biennale d’Arte Contemporanea», Ρώμη 1968.
  • Χρυσό μετάλλιο (και δίπλωμα) από την Ακαδημία Tommazo Campanella, Ρώμη 1972.
  • Χρυσό μετάλλιο (και δίπλωμα) «Burckhardt Campidoglio d’Oro» από την Ακαδημία Burckhardt, Ρώμη 1979.

Υπήρξε συνεργαζόμενο μέλος της «Société des Artistes Français» και μέλος της «Association des Artistes Indépendants» (Παρίσι, Γαλλία). Ακόμα, ήταν σύμβουλος στο «Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος», μέλος του «Συλλόγου Ελλήνων Γλυπτών», επίτιμο μέλος της «Διεθνούς Ακαδημίας Tommazo Campanella» (Ρώμη, Ιταλία), μέλος της «Società per le belle arti ed esposizione permanente» κλπ.   

Έφυγε από τη ζωή το 2007 στο σπίτι της στον Άλιμο. Το ατελιέ της το διατηρεί η κόρη της, Χριστιάνα Κωνσταντοπούλου, Διδάκτωρ Κοινωνιολογίας της Σορβόννης και καθηγήτρια στο Τμήμα Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου

Διαβάστε περισσότερα: https://tserkezou-dimitra.webnode.gr/

Διαβάστε Επίσης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.