Σούπερ Μάρκετ: Ζητείται ψυχραιμία από τους καταναλωτές
Kωστής Χριστοδούλου/news247.gr
Η πρώτη αντίδραση των Ελλήνων – και όχι μόνο – στο άκουσμα του πρώτου κρούσματος κορονοϊού , ήταν να τρέξουν στο σούπερ μάρκετ. Στην χώρα μας αυτό είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των πωλήσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο κατά 24% και την κατακόρυφη αύξηση, που ξεπέρασε το 700%, σε συγκεκριμένα προϊόντα. Προϊόντα που βρέθηκαν σε έλλειψη για λίγο και σύντομα επανήλθαν στα ράφια.
Πάνω από 20.000 εργαζόμενοι σε ειδική άδεια
Από σήμερα, μπορεί να μην είναι αντιληπτή, όμως τα σούπερ μάρκετ της χώρας έχουν την μεγαλύτερη έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού που είχαν στην ιστορία τους. Καθώς από την Πέμπτη έγινε νόμος του κράτους η άδεια ειδικού σκοπού που δίνει την δυνατότητα σε όσους γονείς έχουν παιδιά στο σχολείο (σ.σ. έως και 3η Γυμνασίου) να μένουν στα σπίτια τους σχεδόν το 1/4 έως το 1/3 του προσωπικού των σούπερ μάρκετ βγαίνει “εκτός μάχης”.
Με πρόχειρους υπολογισμούς οι πέντε μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ – σ.σ. μόνο η Σκλαβενίτης που είναι ο μεγαλύτερος εργοδότης της χώρας απασχολεί περίπου 25.000 άτομα – απασχολούν πάνω από 80.000 υπαλλήλους οπότε στο καλύτερο σενάριο πάνω από 20.000 δεν θα προσφέρουν τις υπηρεσίες τους για δύο εβδομάδες τουλάχιστον.
Τι σημαίνει αυτό; Λιγότερο προσωπικό θα πρέπει να εξυπηρετήσει πολύ περισσότερους πελάτες. Οι διοικήσεις των αλυσίδων προσπαθούν με κάθε τρόπο, και σε συνθήκες “πολέμου” να κάνουν αυτή την έλλειψη όσο γίνεται λιγότερο ορατή. Αυξάνουν τις ώρες εργασίες σε τετράωρους και εξάωρους που δεν δικαιούνται ή δεν κάνουν χρήση της άδειας και σε ορισμένες περιπτώσεις συζητούν με τους εργαζόμενους τους για υπερωριακή εργασία.
Αλλαγή του σκηνικού
Θα πρέπει να γίνει αντιληπτό από όλους, και κυρίως από τους καταναλωτές, ότι με τις συγκεκριμένες συνθήκες το σύστημα των σούπερ μάρκετ θα δοκιμαστεί. Ήδη τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στους χρόνους που παλαιότερα εγγυούνταν ότι θα παρέδιδαν μία παραγγελία.
Σύμφωνα με πληροφορίες του News24/7 η κατακόρυφη αύξηση χρήσης του συγκεκριμένου καναλιού έχει οδηγήσει σε αύξηση των ημερών παράδοσης παραγγελίας έως και τις 7 στα πιο μεγάλα και στις 2-3 στα πιο μικρά.
Όλο το δίκτυο στον χώρο του εμπορίου: παραγωγοί, εισαγωγείς, χονδρέμποροι και λιανέμποροι έχουν διαβεβαιώσει ότι για το διάστημα που φαίνεται ότι διαρκέσει η κρίση που προκάλεσε η εξάπλωση του κορονοϊού δεν θα υπάρξουν ελλείψεις στα βασικά αγαθά από την αγορά. Υπάρχουν αρκετά αποθέματα και η αγορά τροφοδοτείται συνεχώς με τις ελλείψεις να εμφανίζονται όταν κάποιοι προκαλούν πανικό. Όταν ο πανικός κοπάζει, τα ράφια ξαναγεμίζουν και η αγορά ομαλοποιείται.
Οι διοικήσεις των αλυσίδων σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, έχοντας δει τις εικόνες από την Ιταλία είχαν τον χρόνο να προετοιμαστούν τόσο σε επίπεδο προμηθειών όσο και καταστάσεων κρίσης και υγειονομικής θωράκισης. Παράλληλα είχαν ενημερώσει και εκπαιδεύσει και το προσωπικό τους για τις νέες συνθήκες. Για τον λόγο αυτό από την πλευρά του οργανωμένου εμπορίου τροφίμων δεν έχουν εμφανιστεί “παρατράγουδα”.
Ψυχραιμία, σεβασμός και υπομονή
Αν η Ιταλία είναι ο οδηγός των εξελίξεων δεν αποκλείεται τις επόμενες ημέρες ή εβδομάδες να οδηγηθούμε στο μοντέλο όπου οι μόνες επιχειρήσεις που θα λειτουργούν θα είναι τα φαρμακεία και τα σούπερ μάρκετ. Έχοντας ήδη δοκιμαστεί οι αντοχές των σούπερ μάρκετ, και κυρίως των εργαζομένων τους, θα πρέπει όλοι να γίνουν τόσο πιο ανεκτικοί όσο και πιο υπεύθυνοι απέναντι τους.
Σεβασμός στους εργαζόμενους
Μπορεί οι περισσότεροι να αγχωνόμαστε με το ακουμπήσαμε το πόμολο μιας πόρτας όμως σκεφτείτε ότι οι εργαζόμενοι στα σούπερ μάρκετ έρχονται σε επαφή με εκατοντάδες πελάτες και χιλιάδες αντικείμενα και χαρτονομίσματα κάθε ημέρα λόγω της μορφής της εργασίας τους. Πολλαπλασιάστε το άγχος που έχετε για να καταλάβετε το δικό τους. Οι εταιρίες που εργάζονται έχουν ενημερωθεί ΥΠΕΥΘΥΝΑ από τον ΕΟΔΥ για τα μέτρα που πρέπει να λάβουν. Για τον λόγο αυτό μην μεταφέρετε τον πανικό σας στους εργαζόμενους. Αυτό που εσείς νομίζετε ότι μπορεί να τους προστατεύσει μπορεί να είναι λάθος.
Υπεύθυνη συμπεριφορά Πλέον το σούπερ μάρκετ δεν είναι ο χώρος που χαζεύαμε με την οικογένεια όταν δεν είχαμε τι να κάνουμε. Στις υπεραγορές σύμφωνα με όσα είναι σε θέση να γνωρίζει το News24/7 οι παιδότοποι δεν λειτουργούν από πριν πάρει τα σχετικά μέτρα η κυβέρνηση.
Τα σχολεία έκλεισαν για να μείνουν τα παιδιά σπίτι. Καλό και υπεύθυνο είναι να μην τα παίρνετε μαζί σας στα σούπερ μάρκετ. Τα παιδιά, κυρίως τα μικρά, αγγίζουν προϊόντα, βιτρίνες, ράφια, και αν δεν είναι φορείς και μεταφέρουν τον ιό έχουν αυξημένες πιθανότητες να τον κολλήσουν.
Αγορές χωρίς πανικό Υπεύθυνη συμπεριφορά και στην κατανάλωση. Όπως προαναφέρθηκε και πιο πάνω υπάρχουν αποθέματα για αρκετό καιρό. Ακόμη και στην Ιταλία τα ράφια αδειάζουν αλλά ξαναγεμίζουν.
Η υπερβολή θα οδηγήσει εσάς στο να στοκάρετε όσπρια που θα τρώτε για κάποια χρόνια, θα τα στερήσετε από κάποιον άλλο που απλώς θα πήγαινε να πάρει ένα πακέτο και θα πιέσει τους εργαζόμενους που ήδη είναι λιγότεροι και υπό πίεση να γεμίσουν ξανά ράφια και αποθήκες.
Υπομονή και αλληλεγγύη Στο ακραίο μοντέλο της Ιταλίας η μόνη εμπορική συναλλαγή που έχουν οι κάτοικοι της είναι αυτή με τον φαρμακοποιό και τους ανθρώπους του σούπερ μάρκετ. Είναι οι άνθρωποι που “φυλάνε Θερμοπύλες” σε μία κοινωνία που κινδυνεύει να καταρρεύσει.
Τις επόμενες εβδομάδες αναμένεται οι δύο αυτοί κλάδοι, και περισσότερο τα σούπερ μάρκετ, να δεχθούν την μεγαλύτερη πίεση και στην χώρα μας. Με δεδομένες τις νέες συνθήκες: λιγότεροι εργαζόμενοι, περισσότερες ώρες εργασίας, περισσότεροι πελάτες, οφείλουμε όλοι να σεβόμαστε την δουλειά τους, να δείχνουμε υπομονή και αλληλεγγύη.
Σκεφτείτε ότι και αυτοί ανησυχούν το ίδιο και περισσότερο για τους εαυτούς τους και τους οικείους τους κάτω από τις συνθήκες που εργάζονται και θα εργάζονται το επόμενο διάστημα.