«Ναι στην ανάπτυξη υπό προϋποθέσεις» η θέση των δημάρχων για το Ελληνικό




(Της Τέτης Ηγουμενίδη – naftemporiki.gr)

Σε νέα φάση έχει εισέλθει η συζήτηση για την αξιοποίηση της έκτασης των 6.200 στρεμμάτων του πρώην αεροδρομίου στην περιοχή του Ελληνικού, με τους δημάρχους των όμορων δήμων να ανακοινώνουν κοινό σχέδιο δράσης και την κυβέρνηση, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ακίνητης Περιουσίας), να διορίζει νέα διοίκηση στην Ελληνικό Α.Ε.

Οπως προκύπτει από τις σύντομες συνομιλίες που είχε η «Ν» με τους δημάρχους Ελληνικού – Αργυρούπολης Γιάννη Κωνσταντάτο, Αλίμου Ανδρέα Κονδύλη και Γλυφάδας Γιώργο Παπανικολάου, η τοπική κοινωνία, όπως εκφράζεται μέσω των εκλεγμένων οργάνων της, λέει με σαφήνεια «όχι στην εγκατάλειψη, ναι στην ανάπτυξη του Ελληνικού υπό προϋποθέσεις».

Οι τρεις δήμαρχοι επιθυμούν να ενημερωθούν επίσημα για το ακριβές master plan των επενδυτών, να έχουν τη δυνατότητα να θέσουν στο τραπέζι της συζήτησης αντισταθμιστικά οφέλη, ενώ δεν παραλείπουν να ζητήσουν να καλυφθεί από δημότες τους ποσοστό των θέσεων εργασίας. Πληροφορίες, στο μεταξύ, αναφέρουν ότι πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Α.Ε. θα τοποθετηθεί η πολιτικός μηχανικός Νανά Σπυροπούλου η οποία έχει διατελέσει σε διάφορες επιτελικές θέσεις του Δήμου Αθηναίων και σήμερα είναι επικεφαλής της Επιχείρησης Μηχανογράφησης του Δήμου Αθηναίων (ΔΑΕΜ). Οι ίδιες πληροφορίες λέγουν ότι μέλος του διοικητικού συμβουλίου θα είναι και ο δήμαρχος Αργυρούπολης – Ελληνικού.

Οι τρεις δήμαρχοι ανακοίνωσαν κοινό σχέδιο δράσης αμέσως μετά την πρόσφατη συνάντησή τους με τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιο Πιτσιόρλα ο οποίος τους τόνισε ότι «το έργο του Ελληνικού βρίσκεται στο άμεσο πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ, με βάση τις διεθνείς δεσμεύσεις της χώρας και η υλοποίησή του θα πρέπει να ξεκινήσει άμεσα».

 Οπως επισημαίνει ο δήμαρχος Αργυρούπολης – Ελληνικού Γιάννης Κωνσταντάτος, στην τελευταία προεκλογική περίοδο για την ανάδειξη των οργάνων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, βασικό πεδίο σύγκρουσης των υποψήφιων δημάρχων αποτέλεσε η αξιοποίηση του παλιού αεροδρομίου. Ο ίδιος κέρδισε τις εκλογές τασσόμενος υπέρ της ανάπτυξης.

«Πρέπει να προχωρήσει η αξιοποίηση του πρώην αεροδρομίου» δηλώνει ξεκάθαρα. «Αν ναυαγήσει ο υφιστάμενος σχεδιασμός, η έκταση θα μείνει όπως είναι, εστία μόλυνσης για άλλα 15 χρόνια. Δεν βλέπω εναλλακτική πρόταση» σημειώνει και προσθέτει: «Για μας είναι σημαντικό -και μέχρι στιγμής προβλέπεται, αν και δεν έχουμε δει επίσημα το σχέδιο- η ανοιχτή πρόσβαση τόσο στο πάρκο των 2.000 στρεμμάτων όσο και στο παραλιακό μέτωπο. Επίσης, ο δήμος μας έχει πολλές από τις υπηρεσίες του μέσα στην έκταση και θέλουμε να διασφαλίσουμε το καλύτερο γι’ αυτές.

Σημαντικό επίσης για τους δημότες μας είναι να εξασφαλίσουμε ότι ένα ποσοστό των θέσεων εργασίας στο έργο θα καλυφθεί από κατοίκους των όμορων περιοχών. Επίσης, δεν μπορώ να φανταστώ ότι θα δημιουργηθεί ένας χώρος που θα υποδέχεται 1 εκατ. τουρίστες ετησίως και δεν θα γίνουν παράλληλα έργα υποδομών στήριξης και ανάπτυξης των γύρω περιοχών».

Ο δήμαρχος Αργυρούπολης – Ελληνικού στη σύντομη συνομιλία μας ανέφερε επίσης το παράδειγμα της αξιοποίησης της μαρίνας του Φλοίσβου: «Το μοντέλο του Φλοίσβου μάς ενδιαφέρει. Με τη μαρίνα και τα μαγαζιά έχουν βρει δουλειά 300 δημότες του Φαλήρου, ενώ ο ίδιος ο δήμος έχει σημαντικά έσοδα από τη λειτουργία της ανάπτυξης».

 Ο Γιώργος Παπανικολάου, δήμαρχος Γλυφάδας, επισημαίνει: «Είμαστε σαφώς υπέρ της αξιοποίησης του χώρου και όχι της εγκατάλειψής του, όπως συμβαίνει τα 15 αυτά χρόνια, αλλά η Πολιτεία χρειάζεται να μας δώσει ένα αφήγημα για το τι θα πράξει σε αυτή την έκταση. Είναι παρωδία, εν μέσω οικονομικής κρίσης να μην προκρίνεται η ανάπτυξη της έκτασης. Είναι αδύνατον να γίνει πάρκο 6.200 στρεμμάτων. Δεν ζητάμε να καθορίσουμε εμείς το τι ακριβώς θα γίνει σε ένα έργο τόσων δισ. ευρώ, αλλά χρειάζεται να δούμε και ζητήματα όπως είναι π.χ. ποιο θα είναι το μέλλον της τοπικής αγοράς της Γλυφάδας, αν δημιουργηθεί στην έκταση του πρώην αεροδρομίου μεγάλο εμπορικό κέντρο.

Ακόμη, με βάση το σχέδιο που έχουμε δει ανεπίσημα, οι πύργοι (ψηλά κτήρια) που περιλαμβάνει το σχέδιο των επενδυτών τοποθετούνται στην άκρη του οικοπέδου, δηλαδή στα όρια με την περιοχή της Γλυφάδας. Μήπως θα ήταν καλύτερα να τοποθετηθούν στο κέντρο της έκτασης; Η πραγματικότητα πάντως είναι ότι επίσημα δεν γνωρίζουμε το master plan της επένδυσης. Μας είχε γίνει παλιότερα μια παρουσίαση από τη Lamda, ωστόσο, π.χ. μας είχε δείξει μια μακέτα που περιείχε την υπογειοποίηση της παραλιακής λεωφόρου, αλλά τώρα ακούμε ότι αυτό εγκαταλείπεται».

Ο δήμαρχος Αλίμου Ανδρέας Κονδύλης από την πλευρά του επισημαίνει ότι δεν είναι στις προθέσεις του δήμου να εμποδίσει την επένδυση και προσθέτει: «Πιστεύω ότι αν ναυαγήσει ο υπάρχων σχεδιασμός το πρόβλημα θα είναι μεγαλύτερο για τη χώρα, παρά για τους δήμους μας. Η ματαίωση θα δημιουργήσει μεγαλύτερη ζημιά στη Ελλάδα αφού πλέον η αξιοποίηση του Ελληνικού έχει περιληφθεί στις δεσμεύσεις της χώρας. Χωρίς την πίεση του γεγονότος αυτού πιθανότατα να είχαμε τον χρόνο για ένα καλύτερο σχέδιο.

Ωστόσο, πρέπει η υπόθεση να κινηθεί, η περιοχή ρημάζει. Το master plan δεν το έχω δει για να πω τη γνώμη μου, αλλά σαφώς τάσσομαι υπέρ της ανάπτυξης. Αν αυτή η επένδυση ακυρωθεί θα χρειαστούμε άλλα 30 χρόνια για να προχωρήσουμε ξανά. Η πρωτοβουλία που έχουμε λάβει οι τρεις δήμαρχοι στοχεύει να λάβουμε γνώση του σχεδίου του επενδυτή και προχωρώντας η διαδικασία να συμβάλουμε σε βελτιώσεις. Για το καλό της επένδυσης είναι απολύτως αναγκαία η συναίνεση της τοπικής κοινωνίας».

Αναμφισβήτητα η κινητικότητα που παρατηρείται στο θέμα της ανάπτυξης του Ελληνικού και ειδικά η κοινή δράση των όμορων δήμων στην κατεύθυνση της αξιοποίησης της έκτασης αποτελεί θετικό γεγονός, όμως δεν αρκεί για να τεθεί σε τροχιά υλοποίησης η σημαντική αυτή ανάπτυξη. Η εν λόγω επένδυση δεν προχώρησε με τον ρυθμό που θα έπρεπε ούτε από την προηγούμενη κυβέρνηση που υποτίθεται ότι την πίστευε.

Η σημερινή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έχει στους κόλπους της στελέχη που έχουν ταχθεί κατηγορηματικά εναντίον της σύμβασης αγοραπωλησίας που έχει υπογραφεί και θα έχει ενδιαφέρον πώς αυτό θα λειτουργήσει, όταν ταυτόχρονα η χώρα έχει δεσμευτεί με βάση το τρίτο μνημόνιο ότι το Ελληνικό θα προχωρήσει.

Πέρα από το πολιτικό – κοινωνικό ζήτημα υπάρχουν και τα πρακτικά θέματα. Πρόκειται για ένα τεράστιο έργο το οποίο για να τεθεί σε τροχιά υλοποίησης χρειάζεται να κινητοποιηθεί ένα πολύ μεγάλο μέρος της διοικητικής μηχανής (άδειες, εγκρίσεις κ.λπ.) που αυτή τη στιγμή δεν ανταποκρίνεται σε εύλογο χρόνο ούτε στα μικρά έργα, αξίας λίγων εκατομμυρίων ευρώ…

Επένδυση 7 με 8 δισ. το σχέδιο της Lamda

Η σύμβαση αγοραπωλησίας των μετοχών της Ελληνικό Α.Ε. από την 100% θυγατρική της Lamda Development, ΛΑΜΔΑ-0,93% εταιρεία ειδικού σκοπού, Hellinikon Global I SA και το ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου) υπεγράφη στις 14 Νοεμβρίου 2014. Βάσει αυτής τα έργα θα ξεκινούσαν σε 2 χρόνια και στο μεταξύ θα εκπληρώνονταν οι προβλεπόμενες αιρέσεις (μεταξύ άλλων παραχώρηση άδειας καζίνο από το κράτος) και θα προχωρούσαν οι τυπικές διαδικασίες (έγκριση από το Συμβούλιο της Επικρατείας του Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπλασης Δημόσιας Ακίνητης Περιουσίας – ΕΣΧΑΔΑ και έγκριση της σύμβασης πώλησης από τη Βουλή).

Στο επενδυτικό κεφάλαιο που θα χρηματοδοτήσει την επένδυση, εκτός της εταιρείας του ομίλου Λάτση συμμετέχουν η κινεζική Fosun και η Al Maabar του Αμπου Ντάμπι. Η κοινοπραξία θα καταβάλει 915 εκατ. για την αγορά των μετοχών της Ελληνικό Α.Ε., ενώ θα διαθέσει 1,2 δισ. για την υλοποίηση του συνόλου των έργων υποδομής. Το σύνολο της επένδυσης εκτιμάται στα 7 με 8 δισ. ευρώ.

Ο σχεδιασμός των επενδυτών, σύμφωνα με τις επίσημες αναφορές που έγιναν πέρσι, περιλαμβάνει:

1. Την αναβάθμιση του παραλιακού μετώπου με τη δημιουργία συνεχόμενης αμμώδους παραλίας μήκους 1χλμ στην περιοχή του Αγίου Κοσμά, νέας μαρίνας, ενυδρείου, χρήσεις τουρισμού – αναψυχής και οικιστικές αναπτύξεις. Στο παραλιακό μέτωπο προβλέπεται η ανέγερση τοπόσημου υψηλής αρχιτεκτονικής σχεδίασης.

2. Μητροπολιτικό πάρκο πρασίνου και αναψυχής, 2.000.000 τ.μ.

3. Την ανάπτυξη της έκτασης του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού με χρήσεις όπως εκπαιδευτικά ιδρύματα και campus στέγασης φοιτητών, διεθνή ιδρύματα υγείας και έρευνας, πρότυπο Επιχειρηματικό Πάρκο, χρήσεις αναψυχής και εμπορίου και πρότυπες τουριστικές υποδομές και οικιστικές αναπτύξεις.

Διαβάστε Επίσης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.