Αλέξανδρος Μoροχλιάδης – ο “γέροντας” της επιχειρηματολογίας




“Κάθε Σάββατο στις 16.30 δίναμε ραντεβού στο σχολείο και για δύο ώρες κάναμε προπόνηση. Τα παιδιά έφτιαχναν λόγους και μιλούσαν κι εμείς κρίναμε! Πότε-πότε αυστηρά μάλιστα! Όμως, πάντα γινόταν με καλή διάθεση. Συνεπώς, κάθε κριτική γινόταν δεκτή! Όσο πλησίαζαν οι αγώνες, εντείναμε τις προσπάθειές μας και τις προπονήσεις μας και γινόμασταν όλο και πιο δύσκολοι κι απαιτητικοί. “

644293_10200995241664415_652730818_nΤο Nea Smyrni Live με αφορμή την μεγάλη επιτυχία, που πέτυχε το 6ο ΓΕΛ Ν. Σμύρνης στους αγώνες επιχειρηματολογίας, εξασφάλισε για τους αναγνώστες του συνέντευξη με τον Αλέξανδρο Μoροχλιάδη. Διαβάστε αποκλειστικά όσα μας είπε ο καθοδηγητής της μεγάλης διάκρισης.

1.Πρωτιά για το 6ο λύκειο μας στους πανελλήνιους αγώνες επιχειρηματολογίας – αντιλογίας !Πώς επήλθε αυτή η νίκη και τι σημαίνει για σένα η διοργάνωση αυτή;

Μάλιστα! Πρωτιά! Μια πρωτιά που ήρθε να μας επιβραβεύσει (κυρίως τα παιδιά) για μια χρονιά που παρά την πίεση, εκείνα θυσίασαν χρόνο κι ενέργεια για να συμμετέχουν στις προπονήσεις! Ο δρόμος για την επιτυχία αυτή είναι ένα κράμα, ένα συνονθύλευμα λόγου, σκέψης, χαράς, αγωνίας, έντασης, κριτικής, αυτοκριτικής και σαφώς υπομονής! Μερικά παιδιά συμμετέχουν από πρώτη λυκείου, αλλά από τη δευτέρα κι άλλα από την τρίτη.  Κάθε Σάββατο στις 16.30 δίναμε ραντεβού στο σχολείο και για δύο ώρες κάναμε προπόνηση. Τα παιδιά έφτιαχναν λόγους και μιλούσαν κι εμείς κρίναμε! Πότε-πότε αυστηρά μάλιστα! Όμως, πάντα γινόταν με καλή διάθεση. Συνεπώς, κάθε κριτική γινόταν δεκτή! Όσο πλησίαζαν οι αγώνες, εντείναμε τις προσπάθειές μας και τις προπονήσεις μας και γινόμασταν όλο και πιο δύσκολοι κι απαιτητικοί. Τα παιδιά μας άκουγαν κι έκαναν ό,τι τους ζητούσαμε και προσπαθούσαν πολύ! Πάντα τα απαραίτητα κεράσματα χαλάρωναν την ατμόσφαιρα! Οι καθηγήτριες μας έφτιαχναν ή αγόραζαν καρικεύματα ούτως ώστε να γίνονται πιο ευχάριστα και ζεστά οι προπονήσεις μας! Γελούσαμε πολύ και πάντα είχαμε σύνθημα να περνάμε όμορφα και κάπως έτσι γίναμε μια οικογένεια κι έτσι εντείναμε τις προπονήσεις! Με πολύ δουλειά λοιπόν και κέφι φτάσαμε σε ένα πολύ καλό όπως εδώ και 5 χρόνια επίπεδο. Θυσιάσαμε χρόνο ξεκούρασης και χαλάρωσης και μαζευόμασταν κι αυτό γιατί έτσι θέλαμε, γιατί είμαστε τρελοί με την σαγήνη της γλώσσας και του λόγου!

Αναφορικά με εμένα, ο λόγος-αντίλογος σημαίνει πολλά! Είμαι από εκείνους που από τους πρώτους στήριξε την ιδέα ενός συμμαθητή μου, του Αντρέα και μαζί με ακόμα έναν φίλο, τον Κωνσταντίνο, μείναμε έως σήμερα! Μετά ακολούθησαν άλλα δύο κορίτσια, άλλες δυο <<γερόντισσες>> όπως αποκαλούμαστε οι απόφοιτοι, η Βίκυ και η Μαριάννα. Αυτό που εμείς ονειρευτήκαμε ως τότε μαθητές και διαγωνιζόμενοι, το ζήσαμε ως βοηθοί και φοιτητές, ικανοποιώντας μέσα από τα παιδιά και τα δικά μας όνειρα. Συνεπώς, η χαρά, η περηφάνια κι η συγκίνηση ξεχειλίζουν. Είναι πολύ όμορφο ξέρετε αυτό που κάποτε συν-ξεκίνησες με κάποια άτομα να βλέπεις να φτάνει στην κορυφή του. Διότι μόνο αυτή η κορυφή μας έλειπε, τις άλλες τις κατακτήσαμε και τις κατακτούμε κάθε χρόνο! Η αγάπη, η φιλία, ο σεβασμός, η τρέλα και τα όνειρα είναι οι κορυφές που κάθε χρόνο και πολύ γρήγορα κατακτούμε γιατί ο πρώτος στόχος είναι να περάσουμε ωραία κι αν μη τι άλλο να μάθουμε να ακούμε, να ψάχνουμε, να αμφισβητούμε,  να ρωτούμε και μετά να μιλάμε. Και γι αυτό ξανάευχαριστώ εξ όλης της καρδιάς και της ισχύος μου τα παιδιά και τις καθηγήτριές μας!

2.Ποια τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ένας καλός αγώνας λόγου-αντιλόγου;

Ένας καλός αγώνας πρέπει να έχει ήθος και σεβασμό πρώτα και πάνω απ’ όλα. Εν συνεχεία, είναι καλό να έχει ανεπτυγμένα και δομημένα βήμα-βήμα ή σκαλί-σκαλί όπως λέγαμε στα παιδιά επιχειρήματα. Να είναι δηλαδή αναλυτικά και με λογική αλληλουχία, χωρίς λογικά άλματα και κενά! Σαφώς, είναι πολύ θετικό να έχει πολλές ερωτήσεις γιατί αυτό δείχνει κι εγρήγορση κι ότι η συζήτηση που διεξάγεται έχει ενδιαφέροντα προς διαξιφισμό θέματα! Άλλωστε, έτσι καταξιώνεται ο λόγος. Μέσα από τον γόνιμο διάλογο. Τέλος, σημαντικό στοιχείο είναι η τεχνική κι η ροή του λόγου που εκφέρουν οι ομιλητές! Χωρίς δηλαδή κενά, μπερδέματα, τα χαρακτηριστικά <<εεε>> όπως και τις διακοπές! Να έχει με άλλα λόγια συνέχεια και ωραία δομή, με πάθος και χρωματισμούς. Εκεί κολλά κι η θεατρικότητα των ομιλητών μιας και πρέπει να δείχνουν ότι πιστεύουν στη θέση τους –ακόμα κι αν πιστεύουν πραγματικά το αντίθετο- καθώς και να μας πείθουν πως κατέχουν γνωστικά το αντικείμενο συζήτησης! Ωστόσο, οι βερμπαλισμοί, ο ξύλινος πολιτικός λόγος και ο υπέρμετρος στόμφος δεν ευνοούν τον αγορητή ούτε εντυπωσιάζουν τους κριτές, παρά μόνο ίσως μερικούς από το κοινό. Με λίγα λόγια, η ουσία και το επιχείρημα απογειώνουν το επίπεδο ενός αγώνα κι εμείς σε αυτό εστιάζουμε πάρα πολύ γι αυτό κι από ροή λόγου δίνουμε βάση σε έναν απλό και κατανοητό λόγο κι αν ακόμα τα παιδιά κολλούν, μπερδεύονται ή λένε <<εεε>> εμείς το προσπερνούμε, προσπαθώντας πάντα να το μετριάσουμε!

3.Πιστεύεις ότι τα παιδιά αυτά είναι ικανά να φέρουν ένα καλύτερο αύριο για την ελληνική κοινωνία;

Πιστεύω πως κάθε ένας από εμάς μπορεί! Βάζοντας το λιθαράκι του. Γι’ αυτά τα παιδιά το πιστεύω πως μπορούν να βάλουν κάτι παραπάνω γιατί η σκέψη τους βασίζεται στο επιχείρημα κι όχι στο συναίσθημα ή στην ιδέα! Αμφισβητούν τα πάντα για να ψάξουν την αλήθεια! Κι αυτό δεν το λέω μόνο για το δικό μας σχολείο και τα δικά μας παιδιά σαφώς αλλά για όλα τα παιδιά  που συμμετέχουν ή και ασχολούνται με δραστηριότητες τέτοιου τύπου!  Όπως είπε κατά τον λόγο του κι ο ομιλητής μας που αναδείχθηκε πρώτος  στην Ελλάδα, ο Μάρκος, τα παιδιά αυτά έχουν μέλλον και το έδειξαν και το δείχνουν. Αυτή είναι η απάντηση στους μεγαλυτέρους μας που αναρωτιούνται.  Όμως μένει ο χρόνος να δείξει αν αυτό που πιστεύω και πιστεύουμε θα βγει αληθινό ή  ψευδές!

4.Γνωρίζω ότι εσύ συμμετέχεις σε αντίστοιχους θεσμούς ακόμα και τώρα που δεν είσαι πια μαθητής, ποια η γνώμη σου, συνεισφέρουν στην ωρίμανση μιας γενιάς;

Όπως προείπα τέτοιες εκδηλώσεις είναι καταλυτικές για να διαμορφώσουν κριτική σκέψη κι ικανότητα! Δεν πιστεύουμε όσα ακούμε αλλά όσα ψάχνουμε! Στεκόμαστε κριτικά κι εξετάζουμε τις εκδοχές των θεμάτων προσπαθώντας να καταλάβουμε τι ισχύει και τι όχι. Διαμορφώνουμε ιδέες και μαθαίνουμε στη γόνιμη αμφισβήτηση! Πάντως, σίγουρα μαθαίνουμε προτού μιλήσουμε και τοποθετηθούμε να ακούμε και να ψάχνουμε! Εγώ συμμετέχω σε ρητορικές προπονήσεις στον ακαδημαικό χώρο κι είχα και την τιμή πρόσφατα να συμμετέχω στο πρώτο μοντέλο προσομοίωσης του ελληνικού κοινοβουλίου, το οποίο μου προσέφερε γνώσεις για το πολιτικό γίγνεσθαι και με βοήθησε να επανακαθορίσω απόψεις και κρίσεις στη ζωή μου! Είναι δυνατόν λοιπόν να συμβάλλει στην ωρίμανση της γενιάς μας και νομίζω πως μέσα από τέτοιους αγώνες κι εκδηλώσεις που ενέχουν προετοιμασία και προπόνηση γίνεται μια τέτοια διαδικασία ωρίμανσης!

5. Ποια η σημασία της Νέας Σμύρνης ως περιοχή, ώστε να αναδειχτεί ένας μαθητής σε πνευματικό επίπεδο;

Η Νέα Σμύρνη είναι μια τοπική κοινωνία η οποία σε επίπεδο Παιδείας κι εκπαίδευσης αξίζει πολλά συγχαρητήρια! Νιώθω τυχερός που είμαι δημότης της αλλά ήμουν και μαθητής της. Τα σχολεία της ως επί το πλείστον διδάσκουν και διαμορφώνουν. Μεταβιβάζουν γνώσεις αλλά κι εμπνέουν ηθικά! Ιδίως το σχολείο μας, για το οποίο μπορώ να εκφέρω καλύτερα γνώμη είναι πολύ δραστήριο, διοργανώνει εκδηλώσεις, συμμετέχει σε προγράμματα και κάνει κάθετι για να διαμορφώσει προσωπικότητες ολοκληρωμένες δίνοντας το δικαίωμα σε όλους όσοι ενδιαφέρονται να το πράξουν. Από την άλλη ωστόσο, οφείλω να πω πως όποιος θέλει και έχει την διάθεση, αδράττει τις ευκαιρίες αυτές, γιατί κάποια παιδιά δυστυχώς ακόμα αδιαφορούν, αν και λίγα πια! Πάντως η Νέα Σμύρνη δίνει τις δυνατότητες και τα εχέγγυα ώστε τα παιδιά να μην είναι απλά όργανα απομνημόνευσης γνώσεων αλλά και  μέσω των σχολείων της και των εκδηλώσεων της να γίνεται αφορμή για πνευματική αναζήτηση, γνωστική επάρκεια και αυτογνωσία. Να σημειώσω δε ότι έχει ακόμα αρκετά περιθώρια άρα και δουλειά ώστε να γίνει πιο δραστήρια και πιο επαρκής στο χώρο της Παιδείας και της εκπαίδευσης, όμως το επίπεδο είναι υψηλό.

6.Τέλος θα ήθελα να ακούσω την άποψη για τον τρόπου που ασκείται η πολιτική σήμερα, καθώς και για την επιχειρηματολογία του Έλληνα πολιτικού;

Η σημερινή πολιτική δύσκολα περιγράφεται με λόγια ευγένειας και ήθους. Έχει  ξεπεράσει τα όρια της ανηθικότητας και του ανθελληνισμού! Το επιχείρημα έχει εξαφανιστεί από το στόμα των πολιτικών κι έχει αντικατασταθεί από ψέματα, απειλές, διλήμματα και αερολογίες! Ας κάνουμε μια ανάλυση στα λόγια που λέει ένας πολιτικός σε μια συνέντευξη! Είναι πολύ ωραία εκπεφρασμένα αλλά χωρίς ουσία και νόημα, γεμάτα ψέματα και κατηγορίες σε αντιπάλους! Τα συμφέροντα που παίζονται είναι τόσα πολλά που τους έχουν απομακρύνει παρασάγκας  από το δέον! Έπαψαν να είναι υπηρέτες κι εκφραστές της γνώμης του λαού και του κοινωνικού συνόλου, δρουν απολυταρχικά και με διάθεση υποδούλωσης σε ξένες δυνάμεις με ολική απουσία επιχειρήματος! Ο Έλληνας πολιτικός είναι συνήθως η ντροπή του Έθνους. Μιλούν με στόμφο κι ευκολία με πολλά ψέματα! Προσωπικά θα τους έβαζα 10 στη θεατρικότητα και στο ύφος όμως 0 στα επιχειρήματα τονίζοντας παράλληλα ότι χρέος του πολιτικού είναι να κάνει κι όχι να λέει μόνο. Να πράττει κατ’ εντολή του συνόλου κι όχι του δικού του συμφέροντος! Εύχομαι η νέα γενιά και δη αυτοί που έχουν ασχοληθεί με τέτοιους θεσμούς να αλλάξουν και τον ξύλινο λόγο αντικαθιστώντας τον με πολιτικά και πραγματικά επιχειρήματα αλλά και να αρχίσουν να πράττουν προς όφελος και σύμφωνα με τις επιταγές του συνόλου! Κι ελπίζω τα παιδιά που έρχονται και θα αποκτήσουν πολιτική ταυτότητα, σε κάθε περίπτωση να μιλούν με επιχειρήματα και ηθική. Είθε η ολιγαρχία της <<Δημοκρατίας>> κι η σαθρή επιχειρηματολογία να αντικατασταθούν με τον πραγματικό διάλογο και τη γόνιμη συζήτηση ούτως ώστε να γίνει ένα βήμα για ένα καλύτερο και πιο ελπιδοφόρο μέλλον!

Θα ήθελα να πω ακόμα δύο λόγια

Πρώτα-πρώτα, τις ευχαριστίες μου στο Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού κι Αθλητισμού, στο Ευρωπαικό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών  και στον χορηγό ΟΠΑΠ που συνδιοργάνωσαν και φέτος τους αγώνες. Επίσης, ένα ολόθερμο ευχαριστώ στο Δήμο Νέας Σμύρνης κι ειδικότερα στην κυρία Κλαίρη Δεληγιάννη, την αντιδήμαρχο παιδείας, η οποία όπως εδώ και 2 χρόνια περίπου και φέτος μας στήριξε πάρα πολύ είτε υλικά είτε ηθικά με την παρουσία και το ενδιαφέρον της. Ένα μεγάλο μπράβο και στο 7ο Λύκειο Νέας Σμύρνης (ΕΣΤΙΑ) που παρά την παρθενική της παρουσία κατάφερε να είναι το δεύτερο από τα 2 δημόσια σχολεία που πέρασαν από την Αθήνα στον προημιτελικό γύρο αναβαθμίζοντας έτσι ακόμα πιο πολύ την Νέα Σμύρνη. Τέλος, ιδιαίτερη μνεία και συγχαρητήρια στο σχολείο μας , το 6ο ΓΕΛ Ν. Σμύρνης που για τρίτη συνεχόμενη χρονιά φιλοξένησε τους προημιτελικούς με τόση ζεστασιά και μεράκι και που χωρίς την ύπαρξη των τόσο πολλών εθελοντών μαθητών δε θα μπορούσαν να είναι και τόσο επιτυχημένοι. Όχι μόνο φέτος αλλά και τις προηγούμενες χρονιές, δείχνοντας την συνολική μας εκτίμηση για το θεσμό αυτό!

Σε μιαν εποχή κρίσης και δυσχερειών, εμείς συνεχίζουμε να αγωνιζόμαστε.. Αυτά τα 510 παιδιά κι οι 200 καθηγητές που συμμετείχαν από όλη την Ελλάδα απέδειξαν πως τουλάχιστον θα προσπαθήσουν να κάνουν έναν κόσμο καλύτερο. Θα προσπαθήσουμε όλοι μαζί! Είμαι περήφανος και νιώθω τυχερός που γνωρίζω όλα τα παιδιά μας, μικρά και μεγαλύτερα και υποκλίνομαι στην ανωτερότητά τους. Εγώ έμαθα πιο πολλά από αυτά παρά εκείνα από εμένα. Τα συγχαίρω λοιπόν και δημόσια. Η Θάλεια, ο Μάρκος, η Μαρία, η Δέσποινα, ο Γιάννος, η Κατερίνα, ο Νίκος, η Παναγιώτα,  η Σταματία, οι γέροντες Κωνσταντίνος, Ανδρέας, Μαριάννα, Βίκυ κι οι καθηγήτριες κυρία Δόμνα, κυρία Ανδριανή και κυρία Άννα (καθώς κι όσους ξέχασα και ζητώ συγγνώμη) είναι τα πρότυπά μου. Ένα θέμα που έπεσε στα προημιτελικά είναι το αν η σύγχρονη κοινωνία χρειάζεται ήρωες. Αν ήμουν εγώ στο βήμα θα έλεγα ειλικρινά ότι δεν ξέρω αν όντως χρειάζονται όμως εγώ δε θα ήμουν έτσι όπως είμαι αν όλοι αυτοί που προανέφερα δεν έρχονταν στη ζωή μου και γι’ αυτόν απλά τον λόγο εγώ τους έχω ήρωές μου και πρότυπά μου! Σας ευχαριστώ για την συνέντευξη.

Μοροχλιάδης Αλέξανδρος, πρώην ,μαθητής και συμμετέχων και νυν <<γέροντας>>

(neasmyrnilive.gr)

Διαβάστε Επίσης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.