Ελληνικό: Τι λένε οι δήμαρχοι για τον νέο φορέα διαχείρισης κοινόχρηστων χώρων

(Της Τέτης Ηγουμενίδη/naftemporiki.gr)

Οι ρυθμίσεις που κατατέθηκαν την περασμένη Παρασκευή προς ψήφιση στη Βουλή, για τον φορέα Διαχείρισης Κοινοχρήστων εντός του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγίου Κοσμά βρίσκουν σύμφωνο τον δήμαρχο Ελληνικού Αργυρούπολης, Γιάννη Κωνσταντάτο, ο οποίος δηλώνει δικαιωμένος γιατί πολλές από τις προτάσεις του έχουν υιοθετηθεί, όμως σοβαρές ενστάσεις διατυπώνουν οι δήμαρχοι Αλίμου, Ανδρέας Κονδύλης και Γλυφάδας, Γιώργος Παπανικολάου.

Ο κ. Κονδύλης μιλά για αντισυνταγματικές διατάξεις τις οποίες θα προσβάλει όταν λάβουν τη μορφή διοικητικών πράξεων και το ίδιο ενδέχεται να πράξει και ο κ. Παπανικολάου.

Η δημιουργία του νέου φορέα είναι ένα από τα προαπαιτούμενα για να προχωρήσει η επένδυση των 7 δισ. ευρώ στην έκταση των 6.200 στεμμάτων του παλιού αεροδρομίου και ειδικότερα το επόμενο βήμα που είναι η υπογραφή της σύμβασης και η απόδοση στο δημόσιο από τους επενδυτές με επικεφαλής την Lamda Development, της πρώτης δόσης των 300 εκατ. ευρώ. Ως εκ τούτου ρόλο παίζει και η άποψη του επενδυτή για τον εν λόγω φορέα και η οποία δεν έχει ακόμα εκφραστεί δημόσια.

Από την πλευρά του επενδυτή, σύμφωνα με πληροφορίες, δίνεται μεγάλη σημασία στον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας και τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας που θα διέπουν το νέο φορέα ώστε να είναι λειτουργικός και να μπορεί να συνεργάζεται με τις αντίστοιχες υπηρεσίες του. Και τα δύο αυτά κείμενα, σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στο νομοσχέδιο που έχει κατατεθεί στη Βουλή, εκδίδονται έως τις 30.9.2018 (κάτι μάλλον πρακτικά αδύνατο) και σε κάθε περίπτωση πρέπει να είναι έτοιμα, πριν από την υπογραφή της σύμβασης.

Η δημιουργία του νέου φορέα περιγράφεται αναλυτικά στα πρώτα άρθρα του σχεδίου νόμου του υπουργείου Οικονομικών «Διατάξεις για την ολοκλήρωση της Συμφωνίας Δημοσιονομικών Στόχων και Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων – Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019-2022» που πρόκειται να ψηφιστεί άμεσα από τη Βουλή.

Ο νέος φορέας, Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου (ΝΠΙΔ) θα είναι αποκλειστικά υπεύθυνος και αρμόδιος για την παροχή υπηρεσιών καθαριότητας, την περισυλλογή, μεταφορά και διάθεση απορριμμάτων, την παροχή υπηρεσιών ηλεκτροφωτισμού, τη μέριμνα και τη λήψη μέτρων για την απρόσκοπτη πρόσβαση στους κοινόχρηστους χώρους, τη συντήρηση και διαχείριση οδικών υποδομών, την ονομασία των οδών, πλατειών, τοποθέτηση πινακίδων πληροφορίας και την αρίθμηση κτισμάτων, τη διενέργεια δημοπρατήσεων στο πλαίσιο αρμοδιοτήτων του, την έγκριση, τον έλεγχο, και την παραλαβή έργων και εργασιών, τα οποία ο Φορέας έχει δημοπρατήσει στο πλαίσιο αρμοδιοτήτων του, τη συντήρηση και αποκατάσταση ζημιών του πάσης φύσεως εξοπλισμού, καθώς και τη φύλαξή του και την παραλαβή και αποθήκευση των πάσης φύσεως εφοδίων και υλικών συντήρησης, καθώς και τη διαχείριση αυτών.

Στην αρμοδιότητα του φορέα δεν συμπεριλαμβάνεται η έκταση του Μητροπολιτικού Πάρκου Πρασίνου και Αναψυχής (ΜΠΠΑ), ενώ το οικονομικό αποτέλεσμα του φορέα διατίθεται αποκλειστικά για την εκπλήρωση του σκοπού του.

Τα έσοδα του φορέα θα προέρχονται από τα ανταποδοτικά τέλη που θα πληρώνουν οι χρήστες στην ανάπτυξη (ένοικοι των κατοικιών και επαγγελματίες) μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικού. Οι οικείοι ΟΤΑ θα είναι υποχρεωμένοι να παραδίδουν τα ανταποδοτικά τέλη που αναλογούν σε όλες τις χρήσεις της ανάπτυξης στο νέο αυτό φορέα. Αυτό είναι από τα σημεία των ρυθμίσεων που θεωρεί προβληματικό και ανεφάρμοστο στην πράξη ο δήμαρχος Γλυφάδας.

Ο δήμαρχος Ελληνικού Αργυρούπολης από την πλευρά του θεωρεί ότι ο νέος φορέας έχει προικιστεί με όλα τα αναγκαία εργαλεία για να επιτελέσει το ρόλο του και εξηγεί την αυξημένη εκπροσώπηση που θα έχει ο δήμος του ως αποτέλεσμα της της λογικής ότι η έκταση του πρώην αεροδρομίου ανήκει κατά 90% στα γεωγραφικά όρια του δήμου Ελληνικού Αργυρούπολης. Tο 6% της έκτασης ανήκει στη Γλυφάδα και το 4% στο δήμο Αλίμου.

Όπως προβλέπεται στο νομοσχέδιο για την ίδρυση του φορέα στο 9μελές διοικητικό συμβούλιό του τα 3 μέλη θα τα ορίζει ο δήμος Ελληνικού Αργυρούπολης, 1 ο δήμος Αλίμου και 1 ο δήμος Γλυφάδας, από ένα μέλος θα ορίζουν τα υπουργεία Οικονομικών και Εσωτερικών και ένα ακόμα ο επενδυτής. Ο πρόεδρος θα ορίζεται έπειτα από πρόταση των οικείων δήμων (ο καθένας θα προτείνει από ένα πρόσωπο) και απόφαση του υπουργείου Εσωτερικών.

Η θέση του δήμου Αλίμου, όπως έχει διατυπωθεί σε επιστολές που έχει αποστείλει στις αρμόδιες αρχές, είναι ότι οι ρυθμίσεις για τον φορέα «προκαλούν περιττά προβλήματα στους δήμους και στην επένδυση, υπονομεύουν την ανάπτυξη και μεταφέρουν στο κράτος (στους υπουργούς) αρμοδιότητες που σήμερα έχει η Τοπική Αυτοδιοίκηση κατά παράβαση της συνταγματικής πρόβλεψης περί αποκέντρωσης». Προστίθεται επίσης ότι δημιουργείται «ένα νέο πολύπλοκο και γραφειοκρατικό μόρφωμα με περιττές διαδικασίες και εμπλοκή ακόμα και υπουργών για καθαρά λειτουργικά ζητήματα καθημερινότητας που σήμερα είναι αποκλειστική αρμοδιότητα των δήμων αναφέροντας ως παράδειγμα το ύψος των ανταποδοτικών τελών που θα καθορίζονται με υπουργική απόφαση».

Από την πλευρά του δημάρχου Γλυφάδας σημειώνεται επίσης ότι η εν λόγω επένδυση η οποία είναι κάτι πρωτόγνωρο εξαιτίας του μεγέθους της, επηρεάζει πολύ περισσότερο τον δήμο του που έχει τους περισσότερους κατοίκους και μια μεγάλη εμπορική αγορά η οποία θα πληγεί από τις εμπορικές αναπτύξεις στο πρώην αεροδρόμιο.

Η αλήθεια είναι ότι η εν λόγω επένδυση, εφόσον τελικά ξεκινήσει, θα αλλάξει τις ισορροπίες στην ευρύτερη περιοχή. Πιθανότατα το μείζον ζήτημα για τους δήμους να μην είναι ο συγκεκριμένος φορέας που στο κάτω – κάτω έχει συγκεκριμένη δουλειά και η οποία θεωρητικά σε ένα μεγάλο μέρος της θα μπορούσε να γίνει και από τον επενδυτή. Το «καυτό» ζήτημα είναι κυρίως πως κατανέμονται τα μη ανταποδοτικά έσοδα, όπως π.χ. τα Τέλη Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ), τα τέλη από τα ξενοδοχεία, αλλά και αυτά από το καζίνο που είναι 2% επί των ακαθαρίστων εσόδων του…

Δήμαρχος Αλίμου: Δυσλειτουργικός ο νέος φορέας διαχείρισης κοινόχρηστων χώρων του Ελληνικού

Δυσλειτουργικό, αναποτελεσματικό και αντιεπενδυτικό χαρακτήρισε ο δήμαρχος Αλίμου, Ανδρέας Κονδύλης τον σχεδιασμό του νέου φορέα για την διαχείριση των κοινόχρηστων χώρων του Ελληνικού.

Με παρέμβασή του στην συνεδρίαση των αρμόδιων επιτροπών της Βουλής όπου συζητείται το πολυνομοσχέδιο, ο κ. Κονδύλης επέκρινε το αρμόδιο υπουργείο καθώς όπως είπε κατάρτισε την επίμαχη ρύθμιση χωρίς διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους Δήμους και εξήγησε «σύμφωνα με τους Θεσμούς, η σύσταση του φορέα αποτελεί προαπαιτούμενο. Η σχεδίαση του φορέα όμως είναι στην διακριτική ευχέρεια της κυβέρνησης. Αντί λοιπόν να υπάρξει συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση, το υπουργείο δημιούργησε ένα μόρφωμα, δυσλειτουργικό, αναποτελεσματικό που εμποδίζει τους Δήμους και ίσως την επένδυση».

Ο ίδιος πρότεινε νομοτεχνικές βελτιώσεις ώστε ο φορέας να μετατραπεί σε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου από Ιδιωτικού Δικαίου καθώς επίσης «να αυξηθούν οι εκπρόσωποι των Δήμων Γλυφάδας και Αλίμου από έναν σε τουλάχιστον δύο και να καταργηθούν οι εκπρόσωποι υπουργείων».

Πηγή: protothema.gr

H OMΙΛΙΑ ΤΟΥ ΑΝΔΡΕΑ ΚΟΝΔΥΛΗ:

Θέλω να αναφερθώ στα άρθρα 1 έως 14  του Πολυνομοσχεδίου,  που αφορούν στη  σύσταση του νέου φορέα διαχείρισης για τον Μητροπολιτικό Πόλο Ελληνικού-Αγίου Κοσμά. Τα όσα θα πω δεν εκπροσωπούν και εκφράζουν μόνο το Δήμο Αλίμου, αλλά μιλάω και εκ μέρους του Δημάρχου Γλυφάδας, ο οποίος δεν βρίσκεται, σήμερα, στη συνεδρίαση.
Πρώτα απ’ όλα, οφείλω να καταθέσω τη διαμαρτυρία μας, διότι δεν κληθήκαμε στη συνεδρίαση, παρότι το είχαμε γραπτώς ζητήσει από τον Πρόεδρο της Βουλής, από την πρώτη του μήνα και επίσης, παρότι προτάθηκε από τη μειοψηφία.
Και όχι μόνο δεν είχαμε κληθεί, αλλά δεν προηγήθηκε και καμία συνεργασία μας, επί της ουσίας, το διάστημα που προηγήθηκε για την κατάρτιση του Πολυνομοσχεδίου.
Πρέπει να γίνει αντιληπτό από την Κυβέρνηση ότι δεν είναι δυνατόν, σε ένα τόσο σοβαρό ζήτημα, να αγνοείται η Τοπική Αυτοδιοίκηση ή τουλάχιστον, οι δύο Δήμοι, για λογαριασμό των οποίων μιλάω τώρα.
Σήμερα, κουβεντιάζετε το τι θα γίνει μέσα στις πόλεις μας, για ένα θέμα που αποτελεί την καρδιά της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όπως είναι η καθαριότητα και τα ανταποδοτικά τέλη και εντούτοις, δεν έχουμε συνεργαστεί. Δεν μπορεί να συνεχίσει και να προχωρήσει έτσι, ούτε η επένδυση, ούτε η προσπάθεια. Συσσωρεύονται προβλήματα, εκκρεμότητες και εντάσεις.
Όσον αφορά στην ουσία της πρότασης, κοιτάξτε να δείτε, προαπαιτούμενο προς τους Θεσμούς είναι η σύσταση του φορέα. Η ελληνική Κυβέρνηση και η Βουλή έχει τη διακριτική ευχέρεια να επιλέξει τη μορφή και το περιεχόμενο του φορέα.
Εμείς, λοιπόν, ως Τοπική Αυτοδιοίκηση, έχουμε πει από την αρχή ότι θέλουμε την επένδυση, θέλουμε και τον φορέα, αλλά θέλουμε ο φορέας να είναι λειτουργικός, αποτελεσματικός και να μη δημιουργήσει προβλήματα, ούτε στην ανάπτυξη, ούτε στους Δήμους μας, ούτε στην επένδυση.
Αυτό δεν φαίνεται να γίνεται με αυτόν το φορέα, διότι εδώ έχουμε ένα μόρφωμα που δημιουργείται, το οποίο είναι δυσλειτουργικό, αναποτελεσματικό, εμποδίζει τους Δήμους μας, εμποδίζει την ανάπτυξη, πιθανότατα και την επένδυση.
Θα πρέπει να είμαστε ειλικρινείς: Ή η καθαριότητα και τα εν γένει ζητήματα του ηλεκτροφωτισμού θα πρέπει να αποτελέσουν, συνολικά, ζήτημα παραχώρησης προς τον επενδυτή – όπως έχει γίνει και σε άλλες περιπτώσεις επενδύσεων στην ελληνική επικράτεια, σε προηγούμενες περιπτώσεις-, ή θα πρέπει να πάνε σε ένα φορέα που θα είναι δημοτικός σε σύμπραξη με τον επενδυτή.
Εδώ, με αυτό το νομοθέτημα, δεν επιλέγεται ούτε το ένα, ούτε το άλλο. Δημιουργείται ένας φορέας με συμμετοχή και δύο Υπουργείων και έτσι δημιουργείται μια πολυπρόσωπη, πολυσύνθετη Βαβέλ, που δεν πρόκειται να λειτουργήσει στην πράξη.
Εμείς, λοιπόν, έχουμε να κάνουμε συγκεκριμένες προτάσεις, στην κατεύθυνση του να είναι και συμβατός με το Σύνταγμα, αλλά και λειτουργικός ο φορέας:
Όσον αφορά στο άρθρο 1, παράγραφος 1, ο φορέας προτείνουμε να συσταθεί ως Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου και όχι ως Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου,  δεδομένου ότι θα ασκεί αρμοδιότητες καθαρά δημόσιου δημοτικού χαρακτήρα, που δεν μπορεί, -σύμφωνα με το Σύνταγμα- να τις ασκήσει άλλος φορέας.
Και επιπρόσθετα, έχουμε πει ότι αυτός ο φορέας μπορεί να είναι και η Διαχειριστική Αρχή του ΕΣΠΑ, για να δώσουμε προστιθέμενη αξία, με έργα και υποδομές και στους γύρω Δήμους και στην περιοχή της επένδυσης.
Όσον αφορά στο άρθρο 4 παρ. 1 α’, να προστεθεί εδάφιο στο τέλος, ότι οι προτάσεις των ΟΤΑ είναι δεσμευτικές για τους Υπουργούς, πρόταση που προέρχεται από δύο ή περισσότερους ΟΤΑ προηγείται κάθε άλλης πρότασης.
Όσον αφορά στο άρθρο 4 παρ. 1γ΄ και 1δ΄, να αυξηθούν οι εκπρόσωποι των δήμων Αλίμου και Γλυφάδας από έναν σε δύο τουλάχιστον, με αντίστοιχη κατάργηση των εκπροσώπων των δύο Υπουργείων, του Εσωτερικού και του Οικονομικών, καθώς δεν έχουν καμιά σχέση και κανένα ρόλο και λόγο οι εκπρόσωποι των Υπουργείων σε έναν φορέα που θα ασχολείται καθαρά με ζητήματα καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού.
Όσον αφορά στο άρθρο 8 παρ. 3 και 4, πρέπει να απαλειφθούν αυτές οι παράγραφοι, οι οποίες αφορούν στην εξαίρεση του φορέα αυτού από το ν. 4440/2016, το νόμο  Γεροβασίλη, περί κινητικότητας.  Είναι ένας καινούργιος νόμος, που ισχύει για όλη την επικράτεια και δεν υπάρχει λόγος η Κυβέρνηση, να αναιρέσει τον εαυτό της και να εξαιρεθεί ειδικά και μόνο αυτός ο φορέας, από όλη την ελληνική επικράτεια, από αυτό το νόμο που πρόσφατα ψηφίστηκε. Έχουμε και άλλες παρατηρήσεις και ελπίζουμε στο μέλλον να υπάρξει συνεργασία των φορέων μας, με την Κυβέρνηση και τη Βουλή, για να μπορούμε να συμβάλλουμε δημιουργικά, όπως επιθυμούμε σε μια σοβαρή προσπάθεια που γίνεται στην περιοχή μας.
Σας ευχαριστώ. 

Διαβάστε Επίσης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

X