Η συνέντευξη του Μητροπολίτη Συμεών στην εφημερίδα του Παλαιού Φαλήρου Τhe F Times




Σέβεται την ελευθερία των ανθρώπων και δεν δίστασε να φωτογραφηθεί με τους δημοτικούς συμβούλους που επέλεξαν πολιτικό όρκο. Και λόγω της οικονομικής κρίσης δεν γιορτάζει και ούτε δέχεται ευχές! Ο λόγος για τον μητροπολίτη Νέας Σμύρνης κ.Συμεών.

Ο   Σ Ε Β Α Σ Μ.   Μ Η Τ Ρ Ο Π Ο Λ Ι Τ Η Σ  Μ Α Σ Δ Ε Ν  Ε Ο Ρ Τ Α Ζ Ε Ι
Στίς 12 Ὀκτωβρίου ἡ Ἐκκλησία μας τιμᾶ τήν ἱερή μνήμη τοῦ ὁσίου καί θεοφόρου Πατρός ἡμῶν Συμεών τοῦ Νέου Θεολόγου, τοῦ ὁποίου τό τίμιο ὄνομα φέρει ὁ Σεβασμ. Μητροπολίτης μας.
Ὁ Σεβασμιώτατος ὅπως συνηθίζει τά τελευταῖα χρόνια, λόγω τῆς γενικότερης οἰκονομικῆς κατάστασης, δέν ἑορτάζει οὔτε δέχεται ἑόρτιες ἐπισκέψεις στά Γραφεῖα τῆς Μητροπόλεως.
Τιμώντας, ὡστόσο, τή μνήμη τοῦ προστάτου του μεγάλου Πατρός καί διδασκάλου, θά προστεῖ τοῦ ἑορτίου Ἑσπερινοῦ τό προσεχές Σάββατο στίς 6.30’ καί τήν ἑπομένη (Κυριακή 12 Ὀκτωβρίου) θά τελέσει τή θεία Λειτουργία στόν Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό τῆς Ἁγίας Φωτεινῆς.
Πρός τόν ἱερό Κλῆρο καί τούς εὐσεβεῖς ἀδελφούς χριστιανούς εὔχεται πλούσια τήν εὐλογία τοῦ Θεοῦ καί ἐκζητεῖ τή θερμή προσευχή τους.

Ποιος είναι ο Συμεών Κούτσας

Γεννήθηκε στην Πτερού­ντα Λέσβου το 1945. Το 1963-1967 σπούδασε Θεολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών όπου και έλαβε το πτυ­χίο του το 1968.

Το 1973 χειροτονήθηκε Διάκονος και το 1975 Πρεσβύτερος -Αρχιμανδρίτης υπό του Μητροπολίτου Ύδρας, Σπετσών και Αιγίνης Ιερόθεου.

Το 1973 διορίστηκε ως τακτικός ιεροκήρυκας και ως το 2002 υπηρέτησε τις Ι. Μητρο­πόλεις Αττικής, Ύδρας, Σπετσών και Αἰγίνης, και Νέας Σμύρνης.

Τις περιόδους 1981-1984 έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο Παρίσι και στο Στρασβούργο ως υ­πότροφος της Γαλλικής Κυβέρνησης, εἰδικεύθηκε στην Πατρολογία και τη Βυζαντινή Θεο­λογία και αναγορεύτηκε Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου του Στρασβούργου.

Στις 11 Οκτωβρίου 2002 εξελέγη από την Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος Μητροπολίτης της Ιεράς Μητροπόλεως Νέας Σμύρνης στις 12 του ίδιου μήνα χειροτονήθηκε Επίσκοπος στον Καθεδρικό Ναό Αθηνών και στις 30 Νοεμβρίου 2002 ενθρονίστηκε στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Αγίας Φωτεινής Νέας Σμύρνης.

1) Στη δύσκολη αυτή εποχή που διανύουμε ως έθνος λόγω της οικονομικής κρίσης οι νέοι άνθρωποι βρίσκονται περισσότερο από όλους σε σύγχυση λόγω της δικαιολογημένης ανασφάλειας για το μέλλον τους. Πιστεύεται Σεβασμιότατε πως θα μπορούσε ένας νέος άνθρωπος να βρει γαλήνη στη ζωή του βρίσκοντας το νόημα της ακολουθώντας την φωνή του Θεού μέσα από την ιερατική κλίση;

Ως χριστιανός και επίσκοπος ακράδαντα πιστεύω ότι μόνο η πίστη στον Θεό δίνει νόημα στη ζωή μας, ελπίδα, χαρά και δύναμη για να αντιμετωπίζουμε κάθε είδους δυσκολία και ανασφάλεια. Υπενθυμίζω τη χαρακτηριστική ρήση του ιερού Αυγουστίνου στις «Εξομολογήσεις» του : Ω Θεέ, η ψυχή μας είναι ανήσυχη έως ότου βρει ανάπαυση κοντά σου.
Η ιερατική κλίση εί­ναι κάτι πολύ διαφορετικό. Συνιστά «κλήση», δηλαδή φωνή και προσκλητήριο του Θεού σε ένα νέο να ακολουθήσει το λειτούργημα του ιερέα. Ή αποτελεί ευγενή επιθυμία, όραμα και προσανατολισμό ενός πιστού νέου που τον φλέγει η αγάπη του Θεού και ο πόθος να υπηρετήσει την Εκκλησία και να εργασθεί γι᾽ αυτό που λέμε σωτηρία των ανθρώπων.
Σε καμιά περίπτωση δεν γεννιούνται και δεν πρέ­πει, άλλωστε «ιερατικές κλίσεις» που ξεκινούν από την οικονομική κρίση, την ανασφάλεια για το μέλλον και τις σημερινές δυσκολί­ες επαγγελματικής αποκατάστασης, που αντιμετωπίζουν σήμερα πολλοί νέοι άνθρωποι.
2) Στην ορκωμοσία του Δημοτικού Συμβουλίου, υπήρξαν Δημοτικοί Σύμβουλοι που επέλεξαν τον πο­λιτικό όρκο από τον θρησκευτικό. Συζητήθηκε αρκετά θετικά σε τοπικούς κύκλους η παράκληση σας στους αιρετούς που αρνήθηκαν τον θρησκευτικό όρκο να φωτογραφηθούν μαζί σας! Αυτό Σεβασμιότατε να το ερμηνεύσει κάποιος ως μήνυμα πως η αγκαλιά της Εκκλησίας είναι ανοικτή για όλους, ακόμα και για εκείνους που την έχουν απαρνηθεί;
Ο όρκος στον οποίο καταφεύγουμε ακριβέστερα απαιτεί νομοθετικά η πολιτεία είτε για την ανάληψη κάποιου δημόσιου α­ξιώματος είτε για να κατα­θέσουμε ως μάρτυρες στο δικαστήριο, αποτελεί ένα πολύ λεπτό ζήτημα για κάθε χριστιανική συνείδηση, αν λάβουμε υπόψη μας τον λόγο του Κυρίου από τον οποίο φαίνεται ότι τον απαγορεύει πλήρως (Ματθ : 5, 34-37). Όμως η ασυνέπεια και η ανειλικρίνεια των αν­θρώ­πων αναγκάζει την πολιτεία να τον υιοθετεί πι­στεύοντας, ότι οι άνθρω­ποι που επικαλούνται το όνομα του Θεού θα είναι εντιμότεροι στην άσκηση του λειτουργήματος που α­να­λαμβάνουν και ειλικρι­νέστεροι στη μαρτυρική κατάθεση που δίνουν. Και έρχομαι τώρα στη συγκεκριμένη πλευρά του ερωτήματός σας. Η επιλογή κάποιων Δημοτικών Συμβούλων να δώσουν τον λεγόμενο «πολιτικό όρκο» είναι όχι μόνο δικαίωμα, που τους παρέχει ο νόμος, αλλά και πράξη που όλοι μας και φυσικά πρώτη η Εκκλησία οφείλουμε να σεβόμαστε. Η ελευθερία της συνειδήσεως αποτελεί δώρο του Θεού στον άνθρωπο. Επομένως πρώτοι εμείς οι χριστιανοί οφείλουμε να την σεβόμαστε. Άλλωστε, η εν λόγω επιλογή δεν σημαίνει ότι αυτός που την υιοθετεί είναι οπωσδήποτε άθεος και πολέμιος της Εκκλησίας. Ή, το αντίθετο, ότι όποιος ορκίζεται με θρησκευτικό όρκο είναι υπόδειγμα πιστού ανθρώπου που τον διέπουν η εντιμότητα και η ειλικρίνεια!
Η πρότασή μου, λοιπόν, να φωτογραφηθούν μαζί μου όσοι από τους Δημοτικούς Συμβούλους επέλεξαν τον «πολιτικό όρκο», θέλησε να εκφράσει τον σεβασμό μου στην επιλογή τους, την αγάπη της Εκκλησίας προς όλους χωρίς διακρίσεις και την ανάγκη για ενότητα όλων, πέρα από οποιονδήποτε διαχωρισμό, βασική προϋπόθεση για την επιτυχία μιας δημοτικής Αρχής στην αποστολή της χάριν της προόδου και της ευημερίας της τοπικής κοινωνίας και των συνδημοτών μας.

3) Στην ζοφερή εποχή που ζούμε με ποιούς τρόπους η Εκκλησία, συγκεκριμένα η Ιερά Μητρόπολης μας, βοηθά τους άπορους ή αυτούς που έρχονται να ζητήσουν πνευματική και υλική βοήθεια; Επειδή σε τοπικό επίπεδο γνωρίζω ανθρώπους που εκδηλώνουν ενδιαφέρον για συνεισφορά στον κόσμο που έχει πληγεί από την κρίση, θα μπορούσατε να μας προτείνετε μια συλλογική ενέργεια που θα που θα βοηθούσε την κατάσταση και θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί ύστερα από μια απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου;

Η Εκκλησία γενικότερα και η Μητρόπολή μας με τις Ενορίες της ειδικότερα πάντοτε ασκούσε έργο φιλανθρωπίας και αγάπης. Όχι μόνο τώρα που μας προέκυψε η οικονομική κρίση. Η έμπρακτη αγάπη τόσο σε συλλογικό όσο και σε προσωπικό επίπεδο αποτέλεσε ανέκαθεν ουσιαστικό μέρος της αποστολής της Εκκλησίας και κάθε μέλους της ξεχωριστά. Αυτό κάνουμε και σήμερα με τα περιορισμένα οικονομικά μέσα που διαθέτουμε. Η στήριξη ανθρώπων που αντιμετωπίζουν πιεστικά προβλήματα, τα χρηματικά βοηθήματα, τα συσσίτιά μας, όλες οι κοινωνικές δραστηριότητές μας αποσκοπούν στο να βοηθήσουν τους συ­νανθρώπους μας, που προσφεύγουν με εμπιστοσύνη είτε στις Ενορίες μας είτε στη Μητρόπολη.

Ασφαλώς δεν μπορούμε να επιλύσουμε ριζικά τα προβλήμα­τα όλων. Μακάρι, αλλά δεν έχουμε τις δυνατότητες, τα μέσα. Όταν ένα ολόκληρο..
κράτος στην ουσία χρεοκόπησε, είναι ουτοπικό να πιστεύουμε ότι η Εκκλησία θα λύσει όλα τα προβλήματα που πρόεκυψαν.
Με πληγώνει βαθιά όταν βλέπω νέους ανθρώπους είτε άνεργους είτε απολυμένους από την εργασία τους να ζητούν εργασία και να μην μπορώ να τους βοηθήσω. Είναι τραγικό τα νέα παιδιά μας (πολλά και με καλές σπουδές) να ζητούν να εργασθούν στην πιο δημιουργική ηλικία τους και να μην μπορούμε να ικανοποιήσουμε το αίτημά τους.
Υπογραμμίζω όμως και κάτι άλλο, πολύ πιο σπουδαίο, που κάνει η Εκκλησία: Αγωνίζεται να εμπνεύσει κουράγιο, δύναμη και ελπίδα στις ψυχές των ανθρώπων. Να διώξει την απογοήτευση και την απελπισία, που είναι ότι χειρότερο που σκοτώνει τη δύναμη του ανθρώπου να αγωνίζεται για ένα καλύτερο αύριο.

4) Σύμφωνα με ένα παλιό ρεπορτάζ που αφορά τους 1.118 αποφυλακισμένους με χρήματα της Μονής Βατοπεδίου, άνθρωποι από την Μονή, δήλωσαν: «Είμαστε μια από τις μεγαλύτερες μονές της Ορθοδοξίας στην υφήλιο με παγκόσμια αίγλη. Από τα έσοδά μας, αφαιρούμε όσα χρειάζονται για τη λειτουργία μας, για τη φιλοξενία των επισκεπτών μας και για τη συντήρηση των κειμηλίων μας. Όλα τα υπόλοιπα διατίθενται για φιλανθρωπικούς σκοπούς». Η ερώτηση προς εσάς Σεβασμιότατε είναι αν έχουμε δε­χθεί εμείς ως ενορία κάποια βοήθεια από τη συγκεκριμένη μονή, και αν όχι, αν θα μπορούσαμε να την επικαλεστούμε στις οικονομικά δύσκολες αυτές περιόδους που διανύουμε;

Δεν μπορώ να γνωρίζω και ως εκ τούτου και να σχολιάσω δηλώσεις οποι­ουδήποτε άλλου εκκλησιαστικού φορέα ή Μονής.
Η Ιερά Μονή Βατοπεδίου με δική της πρωτοβουλία προσέφερε πέρυσι 1000 κοτόπουλα για τις ανάγκες των συσσιτίων των Ενοριών μας. Όπως συνηθίζουμε σε αυτές τις περιπτώσεις, ευχαριστήσαμε θερμά την Ιερά Μονή για την προσφορά της.

5) Στην ορκωμοσία του νέου Δημοτικού Συμβουλίου στο Π.Φάληρο αναφέρατε την ανάγκη δημιουργίας ενός νέου Ιερού Ναού στην ενορία της Κοψαχείλας. Ως κάτοικος της περιοχής θυμάμαι πριν αρκετά χρόνια  τον κ. Χατζηδάκη σε κάποια προεκλογική του ομιλία να αναφέρει την δημιουργία μιας εκκλησίας στο μέρος που τελικά έγινε το βιοκλιματικό νηπιαγωγείο. Γνωρίζετε γιατί δεν προχώρησαν τα τοτε σχέδια για τον Ναό; Έχετε κάποια πρόταση σήμερα βάση της οποίας θα μπορούσαμε να κινηθούμε όχι απλά ως πολίτες αλλά και ως  Δημοτικό Συμβούλιο;

Η ανέγερση ναού και η ί­δρυση νέας ενορίας για την περιοχή της Πικροδάφνης (Κοψαχείλας) αποτέλεσε επίμονο αίτημά μου προς τον δήμαρχο Π.Φαλήρου κ. Χατζηδάκη από τότε που εκλέχτηκα Μητροπολίτης Ν.Σμύρνης και Π.Φαλήρου και ανέλαβα τα καθήκοντά μου.
Το ζήτημα σκοντάφτει στη δυσκολία εξευρέσεως οικοπέδου. Η δημιουργία του βιοκλιματικού νηπιαγωγείου στον χώρο που τελικά ανεγέρθηκε, είχε προ πολλού δρομολογηθεί, και το οικόπεδο είχε περιέλθει στον Οργανισμό Σχολικών Κτιρίων.
Για να καταδείξω το πόσο με απασχολεί το ζήτημα, θέλησα να το διατυπώσω δημόσια κατά την ορκωμοσία του νέου Δημοτικού Συμβουλίου ενώπιον όλων. Και των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου και των πολλών Φαληριωτών Χριστιανών που παρευρίσκονταν στην τελετή. Όλοι μας οφείλουμε να το προσπαθήσουμε.!

 

Διαβάστε Επίσης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.