Ένα λαμπρό κοίτασμα της ζώσας εικαστικής δημιουργίας, στη Δημοτική Πινακοθήκη Αλίμου
Την Πέμπτη 16 Ιανουαρίου 2025, πραγματοποιήθηκαν στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Αλίμου (Λεωφ. Ιωνίας 96), τα εγκαίνια της Εικαστικής Έκθεσης με έργα από τη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου και τίτλο «Ιδιοπροσωπία».
Είναι η πρώτη φορά που η Δημοτική Πινακοθήκη Αλίμου ανοίγει τις πύλες της στα έργα μιας ιδιωτικής συλλογής. Η έκθεση είναι αφιερωμένη στην «Τέχνη του πορτρέτου από τη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου» και πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Ίδρυμα «Η άλλη Αρκαδία». Συγκεντρώνει έργα κορυφαίων καλλιτεχνών, από τον Τσαρούχη, τον Φασιανό και τον Μπότσογλου, σε σύζευξη με συνθέσεις σπουδαίων δημιουργών από τη νέα γενιά της ελληνικής εικαστικής σκηνής.
Μέσα από την ιδιαίτερη έμφαση στα πορτρέτα, η συλλογή προσφέρει μια μοναδική οπτική στον τρόπο που η ελληνική ζωγραφική αποτυπώνει τη σχέση του ατόμου με την ταυτότητα και το κοινωνικό του περιβάλλον. O θεατής δεν αντικρίζει μόνο το βλέμμα του μοντέλου, μα κι αυτό του δημιουργού. Είναι τα πρόσωπα της δικής μας ιστορίας και η ίδια η ζωντανή ιστορία της τέχνης.
Την επιμέλεια έχει αναλάβει ο ιστορικός τέχνης Γιώργος Μυλωνάς με την αμέριστη συνδρομή της Αντιπροέδρου της Επιτροπής Πολιτισμού Δήμου Αλίμου, Αποστολίας Σκλάβου.
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
Διάρκεια έως 28 Φεβρουαρίου 2025
Λειτουργία έκθεσης:
Δευτέρα με Παρασκευή: 10:00 π.μ.-13:00 & 18:00-20:30
Σάββατο και Κυριακή: 10:30 π.μ.-13:00 & 18:00-20:30
Δείτε τα εγκαίνια της έκθεσης:


Ανδρέας Κονδύλης: “Στην εποχή των selfies, η ζωγραφική σήμερα, όπως λέει ο σπουδαίος Χρήστος Μποκόρος, είναι από μόνη της μια αντίσταση”
Ο χαιρετισμός του Δημάρχου Αλίμου:
«Καλησπέρα σας! Καλή Χρονιά σε όλους!
Είπαμε κι εμείς να σπάσουμε το δικό μας ρόδι στη Δημοτική Πινακοθήκη Αλίμου κι έτσι στην πρώτη εικαστική έκθεση της νέας χρονιάς παρουσιάζουμε για πρώτη φορά ως Πινακοθήκη έργα από μία ιδιωτική συλλογή. Τα έργα γύρω σας ανήκουν στον ξεχωριστό συλλέκτη Σωτήρη Φέλιο, τον οποίο ευχαριστούμε θερμά για τη συνεργασία και την τιμή. Ο κύριος Φέλιος, εξ Αρκαδίας ορμώμενος, συνάδελφος δικηγόρος το επάγγελμα, είναι σπάνια και εξαιρετική περίπτωση ανθρώπου.
Άρχισε από τα μέσα της δεκαετίας του ’80 να συγκεντρώνει έργα Ελλήνων δημιουργών και σήμερα ενότητες της συλλογής του, που ξεπερνά πλέον τα χίλια έργα, ταξιδεύουν σε όλο τον κόσμο κάνοντας γνωστή στο εξωτερικό την ελληνική τέχνη και τον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό. Δεν έχει πουλήσει ποτέ έργο της συλλογής του και επιλέγει πάντα μόνος του, χωρίς συνοδεία ειδικού, τα έργα που αγοράζει. Δεν παραγγέλνει πίνακες σε δημιουργούς, δεν αγοράζει από δημοπρασίες. Διαλέγει έργα που του «λένε» κάτι, που του «μιλάνε», που τον αιχμαλωτίζουν, έργα που στη θέασή τους τον «χτυπά η συγκίνηση σα γροθιά!», όπως λέει ο ίδιος.
Κι έτσι ο συλλέκτης, μέσα από το αίσθημα της συγκίνησης που του προκάλεσε ο πίνακας απέναντι του, συνειδητοποιεί βιώματα και αξίες που τον καθόρισαν και βρίσκει την ταυτότητά του και τα «πατήματά του» ως άνθρωπος.
Τέτοιους πίνακες θα δείτε σήμερα, προσωπογραφίες, πορτρέτα, δηλαδή, καθώς ο άνθρωπος υπήρξε ένα από τα πιο αγαπημένα θέματα απεικόνισης σε όλους τους πολιτισμούς και λαούς. Το πορτρέτο ως αυτοσκοπός, σε αντίθεση με τη γενικότητα της ζωγραφικής, είναι κατά κύριο λόγο η εύστοχη απεικόνιση ενός προσώπου αλλά παράλληλα και η απεικόνιση της προσωπικότητας, των συναισθημάτων και του ψυχικού κόσμου του προσώπου που απεικονίζεται, όπως το αντιλαμβάνεται ο δημιουργός. Βέβαια, στην εποχή των selfies, η ζωγραφική σήμερα, όπως λέει ο σπουδαίος Χρήστος Μποκόρος, είναι από μόνη της μια αντίσταση. Αντίσταση στην πληθώρα των εικόνων και αντίσταση στον ρυθμό της ταχύτητας.
Γιατί η ζωγραφική θέλει χρόνο για να παραχθεί.
Κλείνοντας, έχω την ευτυχία να σας ενημερώσω ότι στο Υπόγειο, μέσα στο πλαίσιο του αφιερώματος για το σύγχρονο ελληνικό πορτρέτο, η Δημοτική Πινακοθήκη Αλίμου φιλοξενεί μία ενότητα έργων από τη σειρά του Χρόνη Μπότσογλου «Νέκυια». Ο Σωτήρης Φέλιος είναι κάτοχος όλης της σειράς, η οποία, όπως αναφέρει, αποτέλεσε τη ραχοκοκαλιά της συλλογής του. «Νέκυια» ονόμασαν οι Αλεξανδρινοί Γραμματικοί τη ραψωδία λάμδα (λ) της Οδύσσειας, όπου ο Οδυσσέας κατεβαίνει στον Άδη, για να μάθει από τον Μάντη Τειρεσία πώς θα γυρίσει στην Ιθάκη.
«Νέκυς» σημαίνει στα αρχαία ελληνικά «νεκρός» και νεκρή συναντά τη μάνα του, την Αντίκλεια στον Άδη ο Οδυσσέας, ο οποίος συγκινείται και κλαίει σαν μικρό παιδί σαν ανταμώνει τη μάνα του μετά από πολλά χρόνια. Τόση ήταν η λαχτάρα του Οδυσσέα για τη μάνα του που προσπάθησε να την αγκαλιάσει τρεις φορές αλλά και τις τρεις φορές αγκάλιασε μία σκιά, ένα καπνό. Καταλαβαίνετε; Άπλωνε τα χέρια του κι αυτά περνάγανε μέσα από το ανάριο ομοίωμά της. Θέλω να θυμάστε τη σκηνή, όταν κατέβετε στο υπόγειο.
Να ευχαριστήσω από καρδιάς τον επιμελητή της έκθεσης Γιώργο Μυλωνά για την όλη προσπάθειά του.
Καλή Χρονιά και σας ευχαριστώ!» .

Ο Σωτήρης Φέλιος είναι δικηγόρος και συλλέκτης έργων τέχνης με περισσότερα από χίλια έργα Ελλήνων καλλιτεχνών στην κατοχή του.
H Συλλογή Σωτήρη Φέλιου είναι μια ιδιωτική συλλογή που άρχισε να διαμορφώνεται τη δεκαετία του 1980. Η Συλλογή αναφέρεται κυρίως στη σύγχρονη ελληνική παραστατική τέχνη και ιδιαίτερα στη ζωγραφική, με κεντρικό θέμα της την ανθρώπινη μορφή.
Περιλαμβάνει περισσότερα από χίλια έργα Ελλήνων καλλιτεχνών που ζουν και εργάζονται στην Ελλάδα (ζωγραφικά έργα, γλυπτά, ανάγλυφα, κατασκευές, χαρακτικά, φωτογραφίες, σχέδια κ.ά.).
Όλα τα έργα αποτελούν προσωπικές επιλογές του συλλέκτη.
Με σκοπό η Συλλογή να καταστεί προσβάσιμη στο ευρύ κοινό, ο Σωτήρης Φέλιος, έχει συστήσει το Ίδρυμα «Η άλλη Αρκαδία», το οποίο αναλαμβάνει την έκθεση έργων της συλλογής εντός και εκτός Ελλάδος, την επιμέλεια και έκδοση των αντίστοιχων καταλόγων, καθώς και τον δανεισμό έργων σε μουσειακές εκθέσεις.
Παράλληλα με το Ίδρυμα «Η άλλη Αρκαδία», ο συλλέκτης δημιούργησε τον χώρο τέχνης 16 Φωκίωνος Νέγρη, όπου στεγάζονται περιοδικές εικαστικές εκθέσεις, διοργανώνονται καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, αναπτύσσονται δίκτυα συνεργασίας, συμπράξεις και ανταλλαγές με άλλους φορείς από τον χώρο του πολιτισμού.
Σωτήρης Φέλιος: Η παραστατική ζωγραφική ενώνει το χώρο τον οποίο είμαστε”
“Η συγκίνηση έρχεται από τον Θουκυδίδη. Θουκυδίδης Ολόρου Αλιμούσιος. Είναι από δω, εδώ μεγάλωσε, αυτό το νερό τον μεγάλωσε. Λέει ο Θουκυδίδης για το έργο του: είναι κτήμα ες αεί. Λένε εκείνοι που το διαβάζουν επίπεδα: Ήταν κάποιος ο οποίος θεωρούσε ότι θα τρέχει μες στο χρόνο.
Δεν ήταν αυτό ο Θουκυδίδης ο Αλιμούσιος. Ο Θουκυδίδης με το ίδιο του το έργο είπε και από μια πολύ μικρή γωνία μπορούμε να δούμε και κάτι από τη ζωγραφική την παραστατική, για να συνεννοηθούμε, ότι όσο καιρό αυτή είναι η φύση του ανθρώπου αυτό το έργο θα στέκει. Αυτή λοιπόν η παραστατική ζωγραφική, αυτό το είπε κοντά στον 4ο αιώνα π.Χ. τώρα είμαστε στον 21ο μ.Χ., για φανταστείτε, η φύση είναι η ίδια, η παραστατική ζωγραφική, για να πιαστώ σε μία άκρη, πολύ μικρή, του έργου του Θουκυδίδη του Αλιμούσιου, ενώνει το χώρο τον οποίο είμαστε.”








Η έκθεση στον Άλιμο είναι η πρώτη που ανοίγει τις πύλες της Πινακοθήκης σε συλλέκτη, μεταφέροντας από τη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου έργα που υπογράφουν οι: Αγγελή Ηώ, Αναστασίου Δημήτρης, Αριδάς Τάσος, Ασαργιωτάκη Καλλιόπη, Δασκαλάκης Στέφανος, Ζερβάκη Ντιάνα, Κατσιπάνος Θεόφιλος, Καφίδα Ιωάννα, Κερεστετζής Κωνσταντίνος, Κοντογιαννοπούλου Λήδα, Κοτσολάκος Γεράσιμος, Λεβίδης Αλέκος, Μακρής Θανάσης, Μαντζαβίνος Τάσος, Μισούρας Τάσος, Μίσσιου Λουίζα, Μπιτσάκης Εμμανουήλ, Μποκόρος Χρήστος, Παπακώστας Αχιλλέας, Παπαμιχαλόπουλος Κωνσταντίνος, Παπανικολάου Βασίλης, Παπανικολάου Κώστας, Παπατριανταφυλλόπουλος Κώστας, Ρόρρης Γιώργος, Σακαγιάν Εδουάρδος, Σίσκος Νίκος, Στάβερης Αντώνης, Τάταρης Δημήτρης, Τσαρούχης Γιάννης, Φασιανός Αλέκος, Φιλοπούλου Μαρία, Χαδουλού Κατερίνα, Χαντζόπουλος Δημήτρης, Χρήστου Σάντρα.






























