Τα Παιδιά μάς Μιλούν: “Δε θέλω να γυρίσω στο σχολείο” από την Έφη Παναγοπούλου




 Ο Αύγουστος μας αποχαιρέτησε παίρνοντας μαζί του τη γεύση από την αλμύρα της θάλασσας, την αίσθηση του καυτού ήλιου δίπλα στο κύμα, τις ατέλειωτες ώρες  ξεγνοιασιάς και τα αυτοσχέδια παιχνίδια  στο νερό. Φεύγοντας  το καλοκαιράκι παίρνει, πέρα από αποκαΐδια,  και κάποια παιδικά χαμόγελα και κάνει τα παιδιά να αναρωτιούνται συχνά γιατί πρέπει να ξαναμπούν στη ρουτίνα του σχολείου, του προγράμματος που τόσο μεθοδικά έχουν καταστρώσει οι γονείς τους, ξεκινώντας το Σεπτέμβριο με “δημιουργική” απασχόληση, φροντιστήρια, αθλητικές δραστηριότητες, μαθήματα μουσικής, ξένων γλωσσών, χορού και ποικίλων άλλων δραστηριοτήτων πριν ακόμα ανοίξουν τα σχολεία. Τι λένε τα παιδιά γι’αυτό; Τα παιδιά μάς μιλούν και εκφράζονται με διάφορους τρόπους.

    Οι γονείς ή προσπαθούν να “χρυσώσουν το χάπι” με εκφράσεις του τύπου “Τέλεια θα περνάς με την καινούργια σου δασκάλα!”, “Οι φίλοι σου σε περιμένουν με ανυπομονησία”, “Θυμάσαι πόσο σου άρεσε πέρυσι;” ή πιο αυστηρά και επιθετικά,αγχωμένοι, προσπαθούν να βάλουν τάξη λέγοντας “Τέλος η ξεκούραση, τώρα δουλεύουμε”, “Ξεχνάς τα παλιά, φέτος θα στρωθείς”,”Πάνε αυτά που ήξερες, αρκετά με το αραλίκι,  ξεκινάς διάβασμα”. Την ίδια ώρα οι ίδιοι “λιώνουν” στον κινητό και παραπονιούνται που θα επιστρέψουν στη ρουτίνα που τους καταπίνει σκοτώνοντας την καλή τους διάθεση.

   Σε αυτό το σημείο, αρχές Σεπτεμβρίου αρχίζουν και τα πρώτα δειλά “Δε θέλω να γυρίσω στο σχολείο”, “Φέτος δε θα γραφτώ μπαλέτο”, “Γιατί να αρχίσω από τώρα ιδιαίτερα” και τέτοιου είδους εκφράσεις των παιδιών, που αλλάζουν ανάλογα με την ηλικία τους αλλά το παρονομαστής είναι ο ίδιος. Τα παιδιά είναι απρόθυμα να επιστρέψουν στο αυστηρό πρόγραμμα, στη ρουτίνα που τα βάζουμε για να επιβιώσουν στη λαίλαπα που έρχεται και που θα αναγκαστούν να βιώσουν τα επόμενα χρόνια στο ανταγωνιστικό περιβάλλον για το οποίο τα προετοιμάζουμε..

    Τα παιδιά μάς μιλούν, εκφράζουν τους προβληματισμούς  και τις επιθυμίες τους με λόγια, με σιωπές, με πονοκεφάλους και πονόκοιλους που οι γονείς προσπαθούν συχνά να αντιμετωπίσουν με τρόπους που δε φτάνουν στη ρίζα του προβλήματος. Η Μαρία, που κάθεται στο κρεβάτι και αρνείται να σηκωθεί για να πάνε στα μαγαζιά να αγοράσουν τα ρούχα του χορού, ο Θοδωρής που ντρέπεται να πάει στα μαθήματα μπάσκετ, γιατί έχει παραπανίσια κιλά, ο Χρήστος που βαριέται να κάνει εργασίες  γραμματικής, ο Άρης που αδιαφορεί για τις μαθηματικές ασκήσεις που καλείται να λύσει, ώστε να είναι πανέτοιμος και να ξεπεράσει σε επίδοση τους συμμαθητές του.



   Συμπάσχω με τους δόλιους του γονείς,  συμπάσχω με αυτούς που προβληματίζονται, τους καταλαβαίνω, έχω συζητήσει άπειρες φορές μαζί τους. Γνωρίζω, ότι προσπαθούν, γνωρίζω ότι βάσει των δικών τους βιωμάτων  θέλουν το καλύτερο για τα παιδιά τους και κάνουν ό,τι μπορούν να τα εφοδιάσουν με όσα ενδεχομένως οι ίδιοι στερήθηκαν ή αντιλαμβάνονται ότι θα  χαρίσουν στους απογόνους τους κοινωνική αποδοχή, ευμάρεια και αναγνώριση.

Τα παιδιά μάς μιλούν. Ας τα ακούσουμε. Ας προσπαθήσουμε να τα ενισχύσουμε. Ας τους δώσουμε τις ευκαιρίες και τα εφόδια που χρειάζονται εκείνα και όχι εμείς. Ας φροντίσουμε να είμαστε κι εμείς καλά για να τους δώσουμε το σωστό πρότυπο, που λειτουργεί καλύτερα από νουθεσίες. Ας τα αφήσουμε να είναι πλήρη και χαρούμενα. Ας μην τους κόβουμε τον αυθορμητισμό και τις επιθυμίες τους. Τα παιδιά πρέπει να χαράζουν το δρόμο τους ανεξάρτητα από ξαδέρφια , φίλους, παιδιά γνωστών, χωρίς ακραίο παρεμβατισμό και πίεση, που στο τέλος δεν αποδίδει.  Ας τα αφήσουμε να είναι ανεπιτήδευτα και ευτυχισμένα, πάντα δίπλα τους και πάντα διακριτικά. Γονείς, σε σας μιλάω… Τα παιδιά Σάς Μιλούν

Λίγα λόγια για τη συγγραφέα

Η Έφη Παναγοπούλου δημιούργησε τον θεματικό κύκλο “Τα Παιδιά μας Μιλούν” υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού, που επικεντρώνεται στη συμπερίληψη και τον ευαίσθητο παιδικό ψυχισμό. Σε αυτόν τον κύκλο ανήκουν τα μεταφρασμένα και στα Αγγλικά  έργα  “Η Γλυκιά Ιστορία του Χρήστου Χωρίς Ζάχαρη“,  “Ποιος Πειράζει τη Χριστίνα;” , και  “Ο Θοδωρής και η Περιπέτεια της Υγιεινής Διατροφής” που εστιάζει στις διατροφικές διαταραχές και τον σχολικό εκφοβισμό. Μέσα από αυτά τα έργα, η Έφη Παναγοπούλου προωθεί την ευαισθητοποίηση  για σημαντικά  θέματα που απασχολούν τα παιδιά αξιοποιώντας την πολυετή εμπειρία της στην εκπαίδευση.

Η Έφη Παναγοπούλου είναι συγγραφέας διηγημάτων, θεατρικών έργων, βιβλίων και στίχων τραγουδιών. Έργα της έχουν βραβευτεί και παρουσιαστεί σε σημαντικά πολιτιστικά γεγονότα. Στον θεματικό κύκλο “Οι Μυθικές Μελωδίες των Ποταμών” ανήκει “Το Ταξίδι του Αλφειού” που ερμήνευσε η Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικης της ΕΡΤ σε μουσική του βραβευμένου συνθέτη Γιώργου Βούκανου, ενώ ομώνυμο βιβλίο της έχει διανεμηθεί σε σχολεία σε Ελλάδα και Ιταλία. Το έργο της “Στα Νερά του Ιλισσού” παρουσιάστηκε το 2023,  από την Camerata Junior ενώ έγραψε το λιμπρέτο  για το “Θεσμοφορίων Χορός, μια Ωδή στη Γη” που παρουσιάστηκε στο Κολλέγιο Αθηνών και βραβεύτηκε στα Tourism Awards 2024. Επιπλέον, έχει γράψει λιμπρέτα για σημαντικά έργα όπως το “Ζάλογγο, Χορός Γυναικών, Συμφωνία Σιωπής“, που εστιάζει  στη βία κατά των γυναικών, τα έργα”Έτσι Ξεκίνησαν Όλα” και “Έτσι Συνεχίστηκαν Όλα”, που παρουσιάστηκαν στις γιορτές Μνήμης για την Άλωση της Τριπολιτσάς, και συμμετείχε σε πολιτιστικές δράσεις με επίκεντρο τη συμπερίληψη και την προστασία ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων.  Είναι υπεύθυνη ανάπτυξης στη Σχολή CAMPION και έχει βραβευτεί για τη συμβολή της στον πολιτισμό.

Διαβάστε Επίσης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.