ESP (Ηλεκτρονικό πρόγραμμα ευστάθειας) και η λειτουργία του




Το ηλεκτρονικό πρόγραμμα ευστάθειας υποστηρίζει τον οδηγό σε όλες ουσιαστικά τις βασικές συνθήκες οδήγησης. Περιέχει τα στοιχεία του μηχανισμού μη παγωμένου φρεναρίσματος (ABS) και του πλαισίου ελέγχου των πατημάτων, αλλά μπορεί να κάνει σημαντικά περισσότερα. Εντοπίζει τις εξελίξεις ολίσθησης του οχήματος και τις εξισορροπεί αποτελεσματικά. η απώλεια πρόσφυσης είναι μια από τις κύριες πηγές ατυχημάτων στο δρόμο, γι’ αυτό και οι παραγωγοί οχημάτων συνέχισαν με την εξέλιξη των ηλεκτρονικών πλαισίων ευστάθειας. Οι αδρανειακές δυνάμεις που εφαρμόζονται στο όχημα κατά την απροσδόκητη αλλαγή πορείας προκαλούν έλλειψη στήριξης και έτσι χάνεται ο έλεγχος. Σε αυτό το σημείο έρχεται το ESP (Electronic Stability Program: Ηλεκτρονικό Πλαίσιο Ευστάθειας) να “μεσολαβήσει” σε μέρη του δευτερολέπτου και να επαναφέρει το όχημα στην πορεία του. βρίσκεται στο χώρο του κινητήρα. Η μονάδα ελέγχου αναλαμβάνει τον έλεγχο των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών επιχειρήσεων καθώς και όλων των στοιχείων ελέγχου του πλαισίου.

Η δραστηριότητα της ESP “μοιράζεται” γενικά μιλώντας παρόμοιους αισθητήρες όπως τα ABS και τα antispin, οπότε θεωρείται από πολλούς ανθρώπους ως η ανάπτυξη αυτών των πλαισίων. Τη στιγμή που ένας τροχός χάνει την επαφή του με τον δρόμο, αυτό σημαίνει ότι η ταχύτητα τρεχάλας επεκτείνεται με την κίνηση του οχήματος προς τα εμπρός, οπότε ο οδηγός δεν μπορεί να αλλάξει την κατεύθυνση του οχήματος. Αυτό ακριβώς καταλαβαίνουν τα οχήματα που είναι εξοπλισμένα με ηλεκτρονικό πλαίσιο ευστάθειας και για να ανακτήσει την πρόσδεση το όχημα “αναλαμβάνει τον έλεγχο των ζητημάτων” σπάζοντας τους κατάλληλους τροχούς ή “κόβοντας” γρήγορα την ικανότητα στον κινητήριο κόμβο.

Πώς λειτουργεί;

Το ESC ενεργοποιείται όταν αναγνωρίζει ότι ο οδηγός μπορεί να μην μπορεί να συγκρατήσει το όχημα. Κατά συνέπεια, το πλαίσιο αλλάζει τα φρένα των επιμέρους τροχών για να βοηθήσει στην εξισορρόπηση του οχήματος κατά τη διάρκεια μιας παροδικής απώλειας ελέγχου. Τη στιγμή που το ESC ενεργοποιείται και πραγματοποιεί αλλαγές, ανάβει μια προειδοποιητική λυχνία στο ταμπλό.Το ESP λειτουργεί σε συνεργασία με το μηχανισμό μη παγωμένου φρεναρίσματος (ABS) και το πλαίσιο ελέγχου του ποδιού (TCS). Το σχέδιο του ABS αναμένεται να συμβαδίζει με το πάτημα και να ελέγχει την πορεία κατά τη διάρκεια σκληρής επιβράδυνσης. Το TCS προσφέρει βοήθεια στους κινητήριους τροχούς για να συμβαδίζουν με την πατησιά κατά την αύξηση της ταχύτητας. Έτσι, το ABS δεν επιτρέπει στους τροχούς να ασφαλίσουν κατά την επιβράδυνση, ενώ το TCS δεν επιτρέπει στους τροχούς να στρίψουν κατά την απότομη έναρξη.



Το ESP λειτουργεί βασικά μέσω του ABS, ωστόσο χρησιμοποιεί επιπλέον το TCS για να εντοπίζει μικρές αντιθέσεις μεταξύ των εντολών που δίνει ο οδηγός και της πραγματικής αντίδρασης του οχήματος. Βασικά, ελέγχει αδιάκοπα το σημείο του κατευθυντήριου τροχού που είναι συγκρίσιμο με τη γνήσια διόπτευση του οχήματος, εκτιμώντας την ταχύτητα, το σημείο στροφής και το σημείο κατεύθυνσης κάθε τροχού 25 φορές κάθε δευτερόλεπτο. Στη συνέχεια, μπορεί και σε κάποιο βαθμό ρυθμίζει τυχόν λάθη του οδηγού.Από το 1995, όταν εμφανίστηκαν τα πρωτογενή συστήματα ευστάθειας, μέχρι σήμερα, εκτιμάται ότι μόνο στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν αποφευχθεί 200.000 τροχαία ατυχήματα, γεγονός που καθιστά το ESP το κυριότερο σύστημα ευστάθειας μετά τη ζώνη, ξεπερνώντας σε κάθε περίπτωση τους αερόσακους.

γιατί είναι τόσο κρίσιμο για εμάς

Αυτό το εξάρτημα σας αποτρέπει από το να μην καταφέρετε να κρατήσετε το ρουλεμάν του οχήματός σας εξαιτίας μιας συστροφής ή ενός ξεφλουδίσματος.  Όταν αυτό είναι επιτυχές, μειώνει επίσης θεμελιωδώς το ρίσκο σας να βρεθείτε σε ανατροπή – ένα από τα πιο επικίνδυνα είδη ατυχημάτων με ένα μόνο όχημα.Το ESP είναι δυναμικό σε όλα τα οχήματα, παρά το γεγονός ότι τείνει να απενεργοποιείται από τον οδηγό. Στο ταμπλό, υπάρχει μια λυχνία που συνήθως δείχνει ένα όχημα με καρό γραμμές πίσω του. Αυτή η λυχνία έχει μια θέση με το ESP. Κατά την οδήγηση, αυτή η λυχνία δείκτη ενεργοποιείται με δύο τρόπους:

  • Φωτίζει με συνέπεια. Όταν είναι πάντα αναμμένη, δείχνει είτε ότι το ESP έχει αχρηστευτεί από τον οδηγό είτε ότι ο αισθητήρας ESP έχει σβήσει.
  • Σβήνει. Στο σημείο που αναβοσβήνει, δείχνει ότι έχει τεθεί σε ισχύ και ανακτά τον έλεγχο της πορείας του οχήματος.

Απογοήτευση από την ESP

Σε γενικές γραμμές, η φωτεινή ένδειξη που ανάβει συνεχώς δείχνει ότι ο αισθητήρας υπερθερμαίνεται,

Διακόπτης φώτων φρένων. Εάν παρουσιάσει δυσλειτουργία, μπορεί να ανάψει η λυχνία ESP.

Αισθητηρας ταχυτητας ABS: Εάν συγκεντρώσει βρωμιά ή υποστεί ζημιά.

Η μονάδα ABS του οχήματός σας : Εάν παρουσιάσει δυσλειτουργία.

Χαμηλή τάση της μπαταρίας του αυτοκινήτου : Εάν η φόρτιση της μπαταρίας πέσει, μπορεί να ανάψει η λυχνία ESP.

Αισθητήρας γωνίας διεύθυνσης: Εάν το όχημα χρειάζεται ευθυγράμμιση, μπορεί να ενεργοποιηθεί η λυχνία ESP.

Τροχός διαφορετικού μεγέθους: Εάν τοποθετηθεί ελαστικό με διαφορετική διάμετρο από τα υπόλοιπα.

Πηγή πληροφοριών:

https://www.autodoc.gr/info/hlektronikos-elegxos-eysta8eia-aytokinhtoy-esp-ti-einai-kai-pws-prokaleitai-blabh

Διαβάστε Επίσης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.