Πυρκαγιά στον Νότιο Υμηττό: “Δεν αξιολογήθηκε σωστά και δεν ενημερωθήκαν άμεσα τα εναέρια μέσα “




(Δελτίο τύπου της Ριζοσπαστικής Κίνησης Πολιτών Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης)

Ο Δήμος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης φέτος με την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου, επλήγει από τη καταστροφική πυρκαγιά που ερχόμενη από Γλυφάδα έπληξε το Πανόραμα Βούλας, το Δίλοφο και το  Χέρωμα Βάρης.


Ο Δήμος Αλίμου κέρδισε συνολικά τέσσερα βραβεία στα Best City Awards




Στην ουσία με τη κλιματική αλλαγή να επελαύνει ραγδαία η λεγόμενη αντιπυρική περίοδος οφείλει να είναι διαρκής και να έχει ετήσια στόχευση.

Την ώρα της πυρκαγιάς και ειδικά όταν τα καιρικά φαινόμενα είναι δυσμενή εφαρμόζεις άμεσα σχέδια διάσωσης και ανάσχεσης του μετώπου πυρκαγιάς και μάχεσαι για την  κατάσβεσή της που επέρχεται μόλις γίνουν ευνοϊκότερες οι συνθήκες.

Το ουσιαστικό είναι να έχεις προετοιμαστεί τόσο σε επίπεδο σχεδίων και πρωτοκόλλων διάσωσης και κατάσβεσης αλλά και με διαρκής δράσεις επί εδάφους για την ελαχιστοποίηση των  επικίνδυνων συνθηκών που δημιουργούν και γιγαντώνουν μια πυρκαγιά.

Η πυρκαγιά δεν γνωρίζει διοικητικά όρια και ιδιοκτησίες, στο διάβα της η καταστροφική πύρινη λαίλαπα κατατρώει τα πάντα.

Αναλύοντας τα μέχρι στιγμής γνωστά δεδομένα αυτής της πυρκαγιάς επισημαίνουμε τα διαχρονικά σφάλματα και ολιγωρίες που στοιχίζουν ακριβά στους πολίτες και τη φύση.

·         Η πυρκαγιά έλαβε χώρα στους πρόποδες του Υμηττού και ανέβηκε μέχρι την κορυφή του στη Βούλα. Η έντονη παρουσία ανθρωπογενών δραστηριοτήτων στον Υμηττό και ειδικά  αυτών που είναι ασύμβατες με τις προβλέψεις προστασίας του ορεινού όγκου, αποτελούν επιβαρυντικό παράγοντα για την προστασία από τις πυρκαγιές.   

·         Η έναρξη της πυρκαγιάς προσδιορίζεται στον χώρο περιμετρικά του Κέντρου Υψηλής Τάσης (Κ.Υ.Τ.) στην Γλυφάδα του ΔΕΔΗΕ. Όπως και πέρυσι στη Βαρυμπόμπη όπου η πυρκαγιά πήρε δραματικές διαστάσεις είχε ξεκινήσει από πυλώνα  υψηλής τάσης. Εάν το πάθημα κυρίως όταν επαναλαμβάνεται δεν γίνεται μάθημα, τότε οι διοικούντες είναι επικίνδυνοι και μωροί.   

·         Η άποψη ότι οι δράσεις αντιπυρικής προστασίας έχουν μόνο οικονομική διάσταση και τις κάνουμε όταν τις κρίνουμε συμφέρουσες, αποτελεί επικίνδυνη προσέγγιση και πρακτική που πληρώνει ο πολίτης και η φύση. Η αποψίλωση εντός και εκτός του Κ.Υ.Τ. Γλυφάδας όφειλε να έχει πραγματοποιηθεί αρχές Μάιου κατά απόλυτη προτεραιότητα σαν περιοχή υπερύψηλου κινδύνου, και να επαναληφτεί εάν ήταν αναγκαίο. Η ολιγωρία της έγκαιρης αποψίλωσης αποτελεί ένδειξη εγκληματικής ανικανότητας κατανόησης του κινδύνου.     

Η δημιουργία Διαδημοτικών δράσεων και φορέων για κοινά θέματα τα οποία επιβάλλουν την συνεργασία είναι απαραίτητη και η συμμετοχή επιβεβλημένη. Η συμμετοχή στον Σ.Π.Α.Υ. (Σύνδεσμος Προστασίας και Ανάπτυξης Υμηττού ) σε θέματα προστασίας της φύσης και της πυρασφάλειας δεν είναι  προαιρετική αλλά αναγκαία, εφόσον η φύση του Υμηττού είναι ενιαία και αδιαίρετη και η φωτιά δεν γνωρίζει διοικητικά όρια.

·         Το κρισιμότερο σημείο σε μία πυρκαγιά είναι η έναρξή της και η άμεση αξιολόγηση σε  συνάρτηση με τα δεδομένα της περιοχής και τα καιρικά φαινόμενα, για την ενεργοποίηση όλων των απαιτούμενων δυνάμεων πυρόσβεσης άμεσα. Στη περίπτωση της πυρκαγιάς που ξεκίνησε από το Κ.Υ.Τ. Γλυφάδας δεν αξιολογήθηκε σωστά και δεν ενημερωθήκαν άμεσα τα εναέρια μέσα που αποτελούν καθοριστικό παράγοντα στην ανάσχεση και κατάσβεσή της.

·         Η προληπτική αποψίλωση, ειδικά στα όρια του αστικού ιστού και περιαστικά, αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα για το Δήμο. Στο τελευταίο Δημοτικό Συμβούλιο ( 7η συν. 30/5/2022) η εκλεγμένη με την ΡΙ.ΚΙ.Π. Β.Β.Β. δημοτική σύμβουλος κ. Βέλλη Ανθή έθεσε σχετικό ερώτημα στον κ. Δήμαρχο, μεταφέροντας το αγωνιώδες ερώτημα πολιτών που κατοικούν σε περιαστικές περιοχές ( Πανόραμα – Εξοχή – Δίλοφο Βάρη – Βουλιαγμένη), και ο κ. Δήμαρχος αποκάλυψε ότι είχε αποψιλωθεί μόνο το 50% αρμοδιότητας Δήμου Β.Β.Β. και ότι ο Σ.Π.Α.Υ. είχε θέμα με την αποψίλωση αρμοδιότητάς του γιατί ο εργολάβος που ανέλαβε είναι λίγο «τζαναμπέτης»! [1].  Μία εβδομάδα μετά η καταστροφική πυρκαγιά έπληξε το Πανόραμα – Δίλοφο – Χέρωμα και αναρωτείται κανείς πόσο είχε προχωρήσει η αποψίλωση στα επίμαχα σημεία. Υπολογίζοντας αναλογικά  δεν μπορεί η αποψίλωση να είχε ξεπεράσει το 65% και η ”καύσιμη ύλη” που βρήκε η πυρκαγιά στο διάβα της αποτέλεσε το διάδρομο μετακίνησής της, με τον ισχυρό άνεμο να την κατευθύνει. Η διεργασία της αποψίλωσης σε τόσο κρίσιμα σημεία οφείλει να έχει ολοκληρωθεί με την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου. Ακόμη και τώρα υφίστανται σημεία όπου η αποψίλωση δεν έχει ολοκληρωθεί.

·         Ο αστικός ορεινός χώρος του Πανοράματος Βούλας αποτελεί ένα λαβύρινθο στον οποίο οι στενοί δρόμοι, διπλής κατεύθυνσης οι περισσότεροι, ακολουθούν το ορεινό ανάγλυφο και οι μη γνώστες δυσκολεύονται στην  προσέγγιση και αποχώρηση. Με δεδομένη, την ώρα της κορύφωσης της πυρκαγιάς, την κινητικότητα  των δυνάμεων πυρόσβεσης και διάσωσης και των πολιτών που απομακρύνονταν, η πρόσβαση στη περιοχή από άτομα που ο σχεδιασμός δεν προβλέπει την συμμέτοχη τους αποτελεί απρόβλεπτο παράγοντα επιβράδυνσης των διαδικασιών κατάσβεσης και διάσωσης που διενεργούνται.

Ο Δήμος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης στην αντιμετώπιση της πυρκαγιάς και της κρίσης έθεσε όλο το προσωπικό σε άμεση  δράση και ενεργοποίησε  τις διαθέσιμες δυνατότητες που παρείχε ο κρατικός μηχανισμός επίγειες και εναέριες ( τα εναέρια μέσα σίγουρα δεν ήταν επαρκή). Πυροσβέστες έδωσαν μάχη με τις φλόγες που μετακινούνταν συνεχώς από τους ισχυρούς άνεμους, Αστυνομικοί συνέδραμαν στις υπηρεσίες διάσωσης και εκκένωσης. Στελέχη της πολιτικής προστασίας και εθελοντές δασοπυροσβέστες και διασώστες του Δήμου Β.Β.Β. για μία ακόμη φορά έδωσαν το μέγιστο των δυνατοτήτων τους και σ’ αυτή τη προσπάθεια προστέθηκαν και ομάδες δασοπυρόσβεσης από άλλους Δήμους των οποίων  η βοήθεια  ήταν καθοριστική. Οι αποφάσεις που πάρθηκαν επί του πεδίου ήταν οι προβλεπόμενες [2] και σε αμεσότητα σε σχέση με την εξέλιξη της εξάπλωσης της πυρκαγιάς. Η εκκένωση συνετέλεσε στη προστασία της ανθρώπινης ζωής και άφησε ελεύθερο το πεδίο για  ρίψεις νερού.  Το  παράδοξο είναι ότι το πρόσφατο Σχέδιο Πολιτικής Προστασίας για την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών για τις δασικές πυρκαγιές ΙΟΛΑΟΣ[2] προβλέπει σαν χώρους συγκέντρωσης των πολιτών για οργανωμένη απομάκρυνση σημεία  εντός αστικού ιστού που έχουν έντονη φύτευση και πολλά δέντρα εντός τους ή περιμετρικά ενώ εξαιρούνται όλες οι παράκτιες ζώνες. Το γεγονός το αναδεικνύουμε κάθε φόρα που συζητάτε το θέμα στο Δ.Σ. και δεν έχει δοθεί πειστική απάντηση.

Αναγνωρίζουμε τις ηρωικές προσπάθειες των ομαδόν πυρόσβεσης και διάσωσης, μόνιμους – εποχικούς – εθελοντές και τους ευχαριστούμε και είμαστε στο πλευρό τους σε κάθε δίκαιο αίτημα τους για την εργασιακή ασφάλεια και ανταμοιβή τους.

Η επαγρύπνηση και διεκδίκηση όλων μας για να ληφθούν άμεσα όλες οι απαραίτητες πρωτοβουλίες και μέτρα πρόληψης και προστασίας από ανάλογα φαινόμενα είναι το διακύβευμα της επόμενης μέρας.

Πέρα και πάνω απ΄ όλα βρίσκεται το φυσικό περιβάλλον και η ανθρώπινη ζωή και η προστασία της και κάθε πράξη και έργο της Δημόσιας Διοίκησης οφείλει να τα έχει σε απόλυτη προτεραιότητα όταν παίρνει αποφάσεις. Η προβλεπόμενη κήρυξη όλης της καμένης περιοχής σε αναδασωτέα να γίνει άμεσα και να δρομολογηθεί από το φθινόπωρο η εκτεταμένη αναδάσωση με όρους που θα διασφαλίζουν την βιωσιμότητα του νέου φυτικού δασικού χώρου, με υποστήριξη καθ’ όλη τη διάρκεια ανάπτυξης των δενδρυλλίων.  Ο Δήμος Β.Β.Β. έχει χάσει τα τελευταία χρόνια μεγάλο αριθμό από πολυετή δέντρα και φυτά ( Αστέρας και Μαρίνα Βουλιαγμένης, π. κάμπινγκ Βούλας) και μαζί με τη πυρκαγιά αυτή το πλήγμα είναι μεγάλο για το φυσικό περιβάλλον στο Δήμο και την ποιότητα ζωής μας στο μέλλον.  

Η διασφάλιση της προστασίας της ανθρώπινης ζωής βρίσκεται σε πλήρη αρμονία με κάθε δράση και έργο που σέβεται και προστατεύει το φυσικό περιβάλλον, γιατί ο άνθρωπος έχει σαν βασική ανάγκη το υγιές φυσικό περιβάλλον για να εξασφαλίσει ισορροπημένη και αξιοπρεπή διαβίωση.

                            ΡΙ.ΚΙ.Π.  Β.Β.Β.

 [1].    ΒΙΝΤΕΟ 7η συνεδρίασης Δ.Σ.  Β.Β.Β.  της Δευτέρας 30 Μαΐου 2022

        https://www.youtube.com/watch?v=WlZ09_tHO28 =ΘΕΜΑ: Έναρξη 2.09′.55” –Λήξη  2.11′.28”

[2].    152-2022 Απ.Δ.Σ.= Σχέδιο Πολιτικής Προστασίας για δασικές πυρκαγιές ΙΟΛΑΟΣ(9Σ8ΤΩΨΖ-ΞΧΣ)

https://drive.google.com/file/d/1JQl4dtEqlxlLGU0EsLNbSx5Ds6YDtC7L/view?usp=sharing

[3].                                                                                                                           ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι

                                ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΙ ΧΩΡΟΙ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗΣ ΓΙΑ ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΗ ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ  ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ

Δημοτική Ενότητα Βάρης

1) Χώρος στάθμευσης έναντι πρώην Δημαρχείου Βάρης (Οδός Βασιλέως Κωνσταντίνου ) 2500 μ2

2) Στάδιο όπισθεν των σχολείων του Δήμου Βάρης (Οδός Μουτούση) 2650 μ2

3) Κλειστό Δημοτικό Γυμναστήριο (Οδός Άττιδος) 800 μ2

4) Κλειστό Δημοτικό Γυμναστήριο (Οδός Αρετής) 800 μ2

5) Πλατεία Ζησιμοπούλου και Πλατεία Διβόλη 5000 μ2

6) Κοινόχρηστος χώρος στη συμβολή των οδών Δεληγιάννη και Αρετής 13200 μ2

Δημοτικής Ενότητας Βούλας

1) Αθλητικό Κέντρο Βούλας ( Βας. Παύλου-Λυκούργου-Περικλέους) 15350 μ2

2) Πάρκο Εθνικής Αντίστασης ( Μεταξύ των οδών Ζεφύρου, Βας. Παύλου και Αγ. Ιωάννη) 20000 μ2

3) Πάρκο Ηρώων Πολυτεχνείου ( Μεταξύ των οδών Διός , Βας. Παύλου , Ήρας και Λ.

                                                            Καραμανλή ) 37500 μ2

4) Πλατεία Άλσους (Πανόραμα) 6300 μ2

5) Κοινόχρηστος χώρος Πρασίνου μεταξύ των οδών Καλύμνου, Αθηναΐδος, Αρκαδίου και Ρόδου 3650 μ2

Δημοτικής Ενότητας  Βουλιαγμένης

1) Γήπεδο – Δημοτικό Αθλ. Κέντρο ( Οδός Αγ. Γεωργίου ) 20500 μ2

2) Πλατεία 24ης Ιουλίου – Δημαρχείο (Οδός Αφροδίτης 2) 13200 μ2

3) Πλατεία Μουσών , μεταξύ των οδών Ερατούς και Μαυρολέοντος 4200 μ2

Διαβάστε Επίσης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.