Έρευνα αγοράς: Πως τα καρτέλ οδηγούν στα ύψη τις τιμές των ποτών




(Την έρευνα αγοράς έχει κάνει ο Οδυσσέας Κορακίδης, ο οποίος έχει κάνει σπουδές στη διοίκηση επιχειρήσεων και δραστηριοποιείται στον χώρο των τροφίμων και ποτών)

Αυξήσεις τιμών – διάρθρωση αγοράς



Εδώ και αρκετά χρόνια η οικογένεια μου ασχολείται με τον χώρο των τροφίμων και ποτών. Και επειδή τελευταία μιλάμε συχνά για τις ανατιμήσεις στην αγορά, παραθέτω δυο σχετικούς πίνακες από δική μας καταγραφή στις ανατιμήσεις στον τομέα των ποτών. Με ορισμένα ενδιαφέροντα συμπεράσματα: 1ον. Στον πίνακα που ακολουθεί βλέπετε τις αυξήσεις στο εμφιαλωμένο κρασί. Κατά μέσο όρο ξεπερνούν το 50% στις τιμές χοντρικής. Και προφανώς αυτό δεν μπορεί να συγκρατηθεί και θα περάσει και στη λιανική. Οι τιμές αυτές είναι χωρίς ΦΠΑ. Πόσο αυξήθηκε το εισόδημα των πολιτών το ίδιο διάστημα και αυξήθηκε ή μειώθηκε η αγοραστική τους δύναμη, 2018-2022;

2ον. Στον 1ο πίνακα βλέπεται τις τιμές και τις αυξήσεις στο λεγόμενο “σκληρό αλκοόλ”. Αυξήσεις κάπως πιο περιορισμένες από το κρασί αλλά μεγάλες και σε κάποιες περιπτώσεις φτάνουν σχεδόν σε διπλασιασμό της τιμής. Το πιο ενδιαφέρον όμως είναι η διάρθρωση της αγοράς. Για να μπορούμε να συγκρίνουμε στην στήλη B και C έχω αντίστοιχα τις τιμές χοντρικής 2018 και 2022.

Στις τιμές αυτές έχω περάσει και τον ΦΠΑ για να μπορεί να γίνει σύγκριση με τις λιανικές τιμές των σουπερμαρκετ. Και εντελώς τυχαία τι προκύπτει; Δύο πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία.

1ον Οι τιμές λιανικής των σουπερ μαρκετ είναι περίπου ίδιες με τις χοντρικές τιμές. Σε ορισμένες περιπτώσεις μάλιστα η λιανική τιμή είναι χαμηλότερη από την χοντρική! Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Πίεση των υπόλοιπων καναλιών λιανικής (Κάβες, μίνι μάρκετ κλπ) που ουσιαστικά οδηγούνται σε κλείσιμο αφού δεν μπορεί να αγοράζουν ακριβότερα απ ότι πουλάνε τα σουπερμαρκετ λιανική.

2ο Οι τιμές λιανικής στα σούπερ μάρκετ ως δια μαγείας διαφέρουν μεταξύ τους κατά ελάχιστα λεπτά του ευρώ. Δε φαντάζομαι να πήγε ο νους σας σε καρτέλ! Μάντεψε τώρα ποιος το πληρώνει αυτό! Σωστά μάντεψες! Καταναλωτής πληρώνει τιμές στο Θεό και προφανώς οι έμποροι οδηγούνται στην έξοδο από την αγορά για να μείνουν λίγοι και μεγάλοι όμιλοι λιανικής. Μια ολόκληρη αγορά χονδρεμπόρων και εμπόρων λιανικής άλλων καναλιών πλην των σούπερ μάρκετ οδηγούνται σε κλείσιμο. Πάμε πάλι. Ποιος θα σώσει την αγορά και τον φιλελευθερισμό από τους “φιλελεύθερους”;

Διαβάστε Επίσης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.