Ποια είναι τα 20 προϊόντα και υπηρεσίες με τις μεγαλύτερες ανατιμήσεις




Η τελευταία πίεση του ενεργειακού κόστους και των αυξημένων πρώτων υλών που διαπερνά όλη την εφοδιαστική αλυσίδα δεν αφήνει ανεπηρέαστους τους τελευταίους κρίκους, τη λιανική και τους καταναλωτές, καθώς και αυτοί καλούνται να πληρώσουν μέρος του επιπρόσθετου κόστους. Ως αποτέλεσμα η μεν λιανική βλέπει τα περιθώρια κέρδους της να ροκανίζονται έτι περαιτέρω, οι δε καταναλωτές διαπιστώνουν ότι οι αυξήσεις «τρώνε» το διαθέσιμο εισόδημά τους περιορίζοντας τελικά και την ίδια την αγοραστική τους δύναμη.

Μάλιστα, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, η ακρίβεια φαίνεται ότι εκτίναξε τον αριθμό των νοικοκυριών που αύξησαν το 2021 τις δαπάνες τους για τα ίδια βασικά αγαθά κατά 12%. Ενα ποσοστό που φαίνεται ότι θα ξεπεραστεί φέτος! Συγκεκριμένα η έρευνα κατέγραψε πως το 65,1% των νοικοκυριών αύξησε τις δαπάνες του για λογαριασμούς σπιτιού (20% το αντίστοιχο ποσοστό το 2020), το 52,8% για είδη διατροφής (26,2% το 2020), το 51,9% για θέρμανση (12,9% το 2020) και το 34,7% για υγεία και φάρμακα (26% το 2020). Οπως τονίζεται, οι αυξήσεις των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας αποτελούν για 1 στα 2 νοικοκυριά την κατηγορία που έχει τη μεγαλύτερη αρνητική επίδραση στο εισόδημά του.

Ταυτόχρονα η έρευνα κατέδειξε πως περισσότερα από 5 στα 10 νοικοκυριά (50,9%) περιόρισαν το 2021 τις δαπάνες τους για εξόδους (εστιατόρια, καφέ, σινεμά κ.λπ.). Το 45,1% των νοικοκυριών ξόδεψε λιγότερα για ταξίδια, ενώ το 43,3% περιόρισε τις δαπάνες για ένδυση-υπόδηση.

«Η κατάσταση στο λιανεμπόριο είναι τραγική. Η αγορά ανεβαίνει τον δικό της γολγοθά», λέει ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Γιώργος Καρανίκας. «Ο πληθωρισμός είναι στα ύψη, με την ενέργεια και τα βασικά αγαθά να απορροφούν σχεδόν το σύνολο του διαθέσιμου εισοδήματος του Ελληνα. Ο τζίρος στα εμπορικά καταστήματα έχει κάνει στην κυριολεξία βουτιά. Σε αυτά τουλάχιστον που δεν πουλάνε βασικά είδη. Ηδη δεν σας κρύβω ότι επικρατεί μεγάλη ανασφάλεια των επαγγελματιών πρώτα απ’ όλα για την επιβίωσή τους», προσθέτει.



Ο ίδιος μάλιστα εμφανίζεται απαισιόδοξος και με την προοπτική να τονωθεί λίγο η αγορά κοντά στην εορταστική περίοδο του Πάσχα. «Η μειωμένη αγοραστική δύναμη, η ανασφάλεια και το γεγονός ότι δεν έχουμε ξεπεράσει ακόμη τον COCVID-19 δεν νομίζω ότι αφήνουν περιθώρια αισιοδοξίας. Δυστυχώς όλα πλέον αμφισβητούνται. Υποτίθεται ότι περιμέναμε φέτος μια καλή τουριστική κίνηση που θα βοηθούσε, αλλά κανείς δεν είναι σίγουρος πια. Προς το παρόν είμαστε εν αναμονή κάποιων μέτρων στήριξης για τις μικρές επιχειρήσεις. Θέλουμε οξυγόνο, αφού αυτό που λείπει είναι η ρευστότητα».

Προς το 8% ο πληθωρισμός τον Μάρτιο
Οπως φαίνεται, πάντως, οι καταναλωτές θα κληθούν να δαπανήσουν ακόμα περισσότερα από το διαθέσιμο εισόδημά τους σε βασικά αγαθά, αφού πληροφορίες του «b.s.» αναφέρουν πως το τελευταίο δεκαήμερο φθάνουν στα σούπερ μάρκετ νέοι τιμοκατάλογοι από τους προμηθευτές με αυξήσεις σε σειρά προϊόντων. Κίνηση με την οποία ουσιαστικά ανοίγει ένας ακόμη κύκλος ανατιμήσεων, χωρίς καλά-καλά να έχει κλείσει ο προηγούμενος που είχε εκδηλωθεί με την αλλαγή του έτους! Γεγονός που ενισχύει και την άποψη ότι ο δείκτης τιμών καταναλωτή που τον περασμένο μήνα σκαρφάλωσε στο 7,2%, το υψηλότερο επίπεδο από τα μέσα της δεκαετίας του ’90, θα προσεγγίσει, αν όχι θα ξεπεράσει, το 8% αυτό τον μήνα.

Τα στοιχεία του Φεβρουαρίου έδειξαν ξεκάθαρα πάντως πως η νέα έκρηξη του πληθωρισμού οφείλεται στην ενεργειακή κρίση και ειδικά στις ανατιμήσεις κατά 71,4% στον ηλεκτρισμό (σε ετήσια βάση), που έχει και την πιο σημαντική επίπτωση στον δείκτη, και ακολουθεί το φυσικό αέριο με ετήσια αύξηση 78,5% και το πετρέλαιο θέρμανσης με 41,5%. Αίσθηση προκαλούν και οι ετήσιες αυξήσεις 23,2% σε καύσιμα, λιπαντικά, αλλά και σε αρκετά τρόφιμα, όπως για παράδειγμα, αρνί και κατσίκι 14,4%, λαχανικά 15,2% και λάδι 16,8%. Πιο ακριβό κατά 5,9% αγόρασαν οι καταναλωτές το ψωμί, ενώ αύξηση 6,8% κατέγραψε η τιμή στα πουλερικά, 9,8% στα φρούτα, 6,8% στα γαλακτοκομικά και αυγά, 6% στο μοσχάρι, 4% και 4,1% στον καφέ. Ως προς τις επήρειες παρατηρείται ετήσια αύξηση 22,9% στα αεροπορικά εισιτήρια και 11,6% στις τιμές των ξενοδοχείων, ενώ η ένδυση και η υπόδηση σημείωσαν αύξηση 5,6%. Οι τιμές στα καινούρια αυτοκίνητα αυξήθηκαν κατά 7,6% και στα μεταχειρισμένα 11,5%.

«Δυστυχώς σε αυτή την ιστορία όλοι έχουν δίκιο και όλοι την πληρώνουν. Κατεβάσαμε όσο μπορούσαμε τα περιθώριά μας, αλλά και πάλι η εκτίναξη του κόστους ρεύματος, που πλέον είναι 3 και 4 φορές πιο ακριβό από πέρυσι, μας αποτρέπει ακόμα και από τη σκέψη να συγκρατήσουμε κάτι από τις αυξημένες χρεώσεις των προμηθευτών», σημειώνει στο «b.s.» στέλεχος γνωστής αλυσίδας σούπερ μάρκετ μιλώντας σε καθεστώς ανωνυμίας. «Ειλικρινά δεν υπάρχει άλλη επιλογή από το να περνάμε στον καταναλωτή την αύξηση», προσθέτει, εξηγώντας παράλληλα ότι οι στοχευμένες προσφορές είναι αυτές που προς το παρόν διατηρούν κάποια ισορροπία στην αγορά.

Πάντως, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ, παρά τις ανατιμήσεις, μειώθηκε τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο σε ποσοστό γύρω στο 3% σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες το 2021. Μάλιστα το σύνολο των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων παρουσίασε κάμψη τον προηγούμενο μήνα, με εξαίρεση τα φρέσκα επί ζυγίω τρόφιμα. Πηγή: newmoney.gr

Διαβάστε Επίσης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.