Η οικολογική συνείδηση του καταναλωτή: Ψωνίζουμε πράσινα;




Τα προϊόντα με «οικολογικά σήματα» είναι πιο ελκυστικά για τους αγοραστές σύμφωνα με έρευνα από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης

Τα οικολογικά σήματα που βρίσκουμε στις συσκευασίες τροφίμων στα σούπερ μάρκετ είναι σίγουρα καλοπροαίρετα, αλλά πόσο αποτελεσματικά είναι στο να ενθαρρύνουν τους καταναλωτές να κάνουν περισσότερες πράσινες επιλογές; Σε μια νέα συστηματική ανασκόπηση, διαπιστώθηκε ότι αν κάποιος έχει την επιλογή να διαλέξει ανάμεσα σε ένα τρόφιμο με ή χωρίς οικολογικό σήμα είναι πιο πιθανό να επιλέξει τελικά το “πράσινο” προϊόν. 

Αυτός είναι και ο λόγος που πολλές αλύσίδες καταστημάτων διαφημίζουν τα “οικολογικά” τους προϊόντα μέσα στα φυλλάδια προσφορών τους προσπαθώντας έτσι να προσελκύσουν ακόμη περισσότερους καταναλωτές. Μάλιστα υπάρχει ένα κύμα νέων online φυλλαδίων προσφορών που προσπαθούν να είναι ακόμα πιο οικολογικά μέσω του περιορισμού της χρήσης χαρτιού όπως μπορούμε να δούμε για παράδειγμα στο online φυλλάδιο Lidl ή στη σελίδα του ΑΒ. 

Τα οικολογικά σήματα εφευρέθηκαν στα τέλη της δεκαετίας του 1970 για να βοηθήσουν τους καταναλωτές να αναγνωρίζουν τη διαφορά μεταξύ ενός προϊόντος με μεγάλο οικολογικό αποτύπωμα – που παράγεται και διανέμεται με τρόπο που απελευθερώνει πολλά αέρια θερμοκηπίου ή καταναλώνει πολλές πρώτες ύλες από το φυσικό περιβάλλον – και ένα προϊόν με μικρότερο. Σε παγκόσμιο επίπεδο, πιστεύεται ότι χρησιμοποιούνται περισσότεροι από 120 διαφορετικοί τύποι οικολογικών ετικετών σε προϊόντα τροφίμων και ποτών.



Νέα έρευνα

Νέα έρευνα μας κάνει να προβληματιζόμαστε σχετικά με το περιβαλλοντικό αντίκτυπο των διατροφικών επιλογών μας. Πιο συγκεκριμένα σε έρευνα που διεξήχθη στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης μελετήθηκε το κατά είναι πιο ελκυστικά για τους καταναλωτές προϊόντα με “πράσινες” ετικέτες. Για το σκοπό αυτό αντλήθηκαν δεδομένα από έξι διαφορετικές ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων και αναζητήθηκαν πειραματικές μελέτες οικολογικών ετικετών και επιλογές τροφίμων από τις οποίες και συμπεριλήφθηκαν τελικά πενήντα έξι μελέτες με 42.768 συμμετέχοντες και 76 παρεμβάσεις. 

Τα αποτελέσματα περιελάμβαναν επιλογή, την αγορά και την κατανάλωση των προϊόντων ενώ το οικολογικό σήμα παρουσιάστηκε ως κείμενο, λογότυπο ή και συνδυασμός. Η οικολογική σήμανση με μια ποικιλία μηνυμάτων και μορφών (π.χ. οργανικό, βιώσιμο, άλλος τύπος) συσχετίστηκε με την επιλογή και την αγορά πιο βιώσιμων προϊόντων διατροφής.

Τα αποτελέσματα

Θετική επίδραση “πράσινων” σημάτων στην επιλογή τροφίμων στο σύνολο των παρεμβάσεων και μεγάλη επιρροή στις υπο-ομάδες:

  • Γυναίκες
  • Υψηλό εισόδημα 
  • Ανώτατη Εκπαίδευση 

Εξήντα από τις 76 παρεμβάσεις που δοκίμασαν τη χρήση μιας ποικιλίας οικολογικών ετικετών ανέφεραν θετική επίδραση στην επιλογή, αγορά ή κατανάλωση πιο περιβαλλοντικά βιώσιμων προϊόντων τροφίμων και ποτών. Δεν υπήρχε σαφής ένδειξη ότι μια συγκεκριμένη μορφή ετικέτας (μόνο λογότυπο, μόνο κείμενο ή και τα δύο) ήταν πιο αποτελεσματική από άλλη. Ενώ η πλειονότητα των περιλαμβανόμενων μελετών διεξήχθησαν σε υποθετικά περιβάλλοντα, υπήρχαν σαφείς ενδείξεις υπέρ της παρέμβασης σε μελέτες που διεξήχθησαν και στα δύο περιβάλλοντα. 

Τα οικολογικά σήματα μπορεί να είναι πιο αποτελεσματικά μεταξύ των γυναικών και εκείνων με υψηλότερο εισόδημα ή εκπαίδευση, ενώ η ηλικία δεν έδειξε να παίζει ουσιαστικό ρόλο. Αυτή η μελέτη παρέχει προκαταρκτικά στοιχεία ότι τα οικολογικά σήματα μπορούν να προωθήσουν την επιλογή, την αγορά και την κατανάλωση πιο βιώσιμων τροφίμων και ποτών. Απαιτείται περισσότερη έρευνα υψηλής ποιότητας σχετικά με την αποτελεσματικότητα διαφορετικών χαρακτηριστικών οικολογικού σήματος και των επιπτώσεών τους σε πραγματικές συνθήκες.

Αφού λοιπόν τα οικολογικά σήματα επηρεάζουν αισθητά και μετρήσημα τη συμπεριφορά των καταναλωτών το επόμενο βήμα είναι να αξιοποιηθεί η γνώση αυτή προκειμένου να προωθηθούν πιο περιβαλλοντικά συνειδητές αγορές στο σύνολο της κοινωνίας. 

Διαβάστε Επίσης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.