“Η πρώτη φάση ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου, ολοκληρώνεται το Μάιο του 2021”


Η ανάπλαση του Φαληρικού Μετώπου αποτελεί ένα εμβληματικό έργο το οποίο βρίσκεται στις βασικές προτεραιότητες της σημερινής Διοίκησης της Περιφέρειας υπογράμμισε ο περιφερειάρχης Αττικής Γ. Πατούλης κατά τη συζήτηση – ενημέρωση για την εξέλιξη των εργασιών στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου

Βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο εξεύρεσης των απαραίτητων πόρων, για την υλοποίηση της Β’ φάσης του έργου», βεβαίωσε ο ίδιος με τη δέσμευση ότι θα διατηρηθεί ο κοινόχρηστος χαρακτήρας του χώρου μετά την ολοκλήρωση της ανάπλασης.


Στον Άλιμο, εν μέσω πανδημίας, ένα από τα μεγαλύτερα έργα αστικής ανάπλασης (VIDEO&ΕΙΚΟΝΕΣ) – notia.gr




Ο περιφερειάρχης ξεκαθάρισε πως η α΄φάση έχει εκτελεστεί σε ποσοστό 85% και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Μάιο. Πρόσθεσε ότι με την «ολοκλήρωση της διαδικασίας ορισμού ανάδοχου νομικού – οικονομικού συμβούλου εντός του Ιανουαρίου θα ακολουθήσει (το Α΄ 6μηνο 2021) η προετοιμασία των τευχών δημοπράτησης, η εξασφάλιση χρηματοδότησης και η διενέργεια του διαγωνισμού με στόχο να ολοκληρωθεί το έργο το Α’ 6μηνο 2024.

Η συνεδρίαση πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή του πρώην υπουργού Ν. Σηφουνάκη και των δημάρχων Καλλιθέας, Δ. Κάρναβου, Μοσχάτου Ταύρου, Α. Ευθυμίου, ενώ την πορεία της εξέλιξης του έργου αναλυτικά παρουσίασαν οι αντιπεριφερειάρχες Νοτίου Τομέα, Δ. Νάνου, Οικονομικών, Ν. Πέππας, ο διευθυντής Τεχνικών Έργων Περ. Αττικής, Αλ. Καλογερόπουλος και ο εκπρόσωπος της εταιρίας. Υπενθύμισαν ότι η β΄φάση προβλέπει: τη δημιουργία Πάρκου με περισσότερα από 22.000 δέντρα και θάμνους που θα διασφαλίζει την απρόσκοπτη προσβασιμότητα στο παραλιακό μέτωπο. Την κατασκευή δικτύων άρδευσης, ύδρευσης, πυρόσβεσης, φωτισμού, καθώς και διαδρομών για πεζούς και ποδήλατα, 900 θέσεων στάθμευσης και γραμμικών κτιρίων συνολικής έκτασης 3.500 τετραγωνικών, με πρόβλεψη χρήσεων εμπορικές, εστίασης, και αναψυχής

Το έργο ξεκίνησε το 2017 «χωρίς εξασφαλισμένη χρηματοδότηση για το σύνολο του» ανέφερε η Διοίκηση της Περιφέρειας χαρακτηρίζοντας αναληθείς τις περί του αντιθέτου δηλώσεις της προηγούμενης περιφερειακής αρχής. «Ακόμη και αν διαθέταμε το σύνολο των πόρων για την ολοκλήρωση του έργου, δεν θα επαρκούσαν», σημειώθηκε χαρακτηριστικά, με την επισήμανση ότι για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας του έργου «κρίθηκε αναγκαίο να ανατεθεί σε σύμβουλο η διερεύνηση των πλέον ενδεικνυόμενων λύσεων εξεύρεσης πόρων από διαφορετικές πηγές χρηματοδότησης (ΕΤΕΠ, ΕΣΠΑ, Ταμείο Εθνικής Ανασυγκρότησης).

Σημειώνεται ότι από τις διευκρινήσεις του περιφερειάρχη απαντήθηκαν τα ζητήματα που είχαν θέσει από τον περασμένο Νοέμβριο με κοινό ψήφισμά τους οι συγκεκριμένοι Δήμοι και οι δημοτικές τους παρατάξεις, ζητώντας την «άμεση έναρξη της β΄ φάσης και την ολοκλήρωση του έργου», προκειμένου να απομακρυνθούν τα βουνά από χώματα που ορθώνονται σήμερα στην παραλία.

Ο κ. Πατούλης ξεκαθάρισε ότι το έργο της ανάπλασης του Φαληρικού Μετώπου «είναι μια παρέμβαση που δεν αφορά μόνον τους Δήμους της περιοχής, αλλά τους πολίτες όλου του Λεκανοπεδίου. Και ότι «δεν υπάρχει κανένας νέος σχεδιασμός όσον αφορά την υλοποίηση του έργου και ποτέ δεν τέθηκε ζήτημα αλλαγής των χρήσεων γης και των όρων δόμησης που προβλέπονται στο Π.Δ. 443/6-12-2013. Επίσης απέκλεισε κάθε πιθανότητα ανάθεσης της β΄ φάσης σε ΣΔΙΤ, όταν ο πρώην αντιπεριφερειάρχης Οικονομικών της «Δύναμης Ζωής» Χρήστος Καραμάνος παρουσίασε στη σύμβαση του συμβούλου – μελετητή και ενδεχόμενη εξεύρεση χρηματοδότησης από ιδιώτες.

Σημειώνεται ότι παράταξη «Δύναμη Ζωής» πρότεινε χωρίς τελικά να εγκριθεί ψήφισμα σε βάρος των χειρισμών της σημερινής διοίκησης ως προς την πορεία υλοποίησης του έργου, αποδίδοντας της «εσκεμμένη καθυστέρηση» της δημοπράτησης με στόχο τη «μετατροπή του προβλεπόμενου δημόσιου οικολογικού πάρκου σε χώρο βαριάς εμπορευματικής αξιοποίησης με εμπορικά κέντρα κ.λ.π.».

Συγκεκριμένα τόσο η πρώην περιφερειάρχης, Ρένα Δούρου όσο και ο Χρ. Καραμάνος υποστήριξαν ότι η Διοίκηση της Περιφέρειας «κωλυσιεργεί, την άμεση δημοπράτηση, επικαλούμενη σαθρές δικαιολογίες – τύπου έλλειψη μελέτης εφαρμογής ενώ η Διοίκησή μας παρέδωσε έτοιμη μελέτη και τα τεύχη δημοπράτησης για τη β φάση». Ανέφεραν ότι το έργο θα μπορούσε να δημοπρατηθεί τον Νοέμβριο του 2019 και να παραδοθεί τον Μάιο του 2022. Έκαναν λόγο για ακύρωση «αυτού που σηματοδοτεί τεράστια ανάσα των πολιτών σε όλα τα επίπεδα (ασφάλειας, αντιπλημμυρικών υποδομών, πράσινου, οδικής κυκλοφορίας), και μετατροπή του από Οικολογικό σε Εμπορικό Πάρκο».

Επίσης την απορία του για την «τελμάτωση των εργασιών» μετά την «ταχύτατη περάτωση της πρώτης φάσης – εντός τριών ετών», εξέφρασε και ο πρώην υπουργός, Νίκος Σηφουνάκης ο οποίος τοποθετήθηκε ως βασικός συντελεστής της «περιπέτειας για την αξιοποίηση του χώρου, από την έναρξη της το 2009», αλλά και ως φοιτητής του παγκοσμίου φήμης αρχιτέκτονα και μελετητή του έργου, Ρέτζο Πιάνο. Μετά την ολοκλήρωση της ενημέρωσης που έκανε από τις αρχικές ενέργειες για την χρηματοδότηση και αξιοποίηση – ενοποίηση του χώρου των 300 στρ. με των 800 στρ. του Ιδρύματος Στ Νιάρχου αλλά και τον αστικό ιστό.

Αναφορικά με τις καθυστερήσεις που σημειώθηκαν σύμφωνα με την Περιφερειακή Αρχή, οφείλονται στην ανάγκη επικαιροποίησης ορισμένων μελετών, στην εξεύρεση χρηματοδοτικών πόρων και στον σχεδιασμό για την συντήρηση του έργου. Ειδικότερα επισημάνθηκε τα 110 εκατ. ευρώ που είχε δεσμεύσει για την β΄φάση η προηγούμενη Διοίκηση της Περιφέρειας (με συνολικό προϋπολογισμό 167 εκατ. ευρώ) δεν επαρκούν και ότι δεν είχαν περιληφθεί οι εργασίες πρασίνου, προϋπολογισμού 35 εκατ. ευρώ.

Από την πλευρά του ο κ. Καραμάνος αιτιολογώντας την επάρκεια των 110 εκατ. ευρώ διευκρίνισε ότι αφαιρέθηκαν τα 22 εκατ. ευρώ για την διαμόρφωση των καταστημάτων και τα 35 εκατ. ευρώ για την φύτευση και τη διαμόρφωση του πράσινου προκειμένου να ανατεθεί σε εξειδικευμένη και εταιρία. Για τις συμπληρωματικές συμβάσεις της ά φάσης επισήμανε ότι κρίθηκαν απαραίτητες καθώς άλλαξαν κάποιοι κανονισμοί όπως η τροχιοδρόμηση του τραμ ή η προσαρμογή των πλημμυρικών φορτίων λόγω κλιματικής αλλαγής (για την διευθέτηση του καναλιού Κηφισσού). Ωστόσο πρόσθεσε, ότι από τον αρχικό προϋπολογισμό των 150 εκατ. ευρώ και την «έκπτωση του 50% που είχαμε πετύχει με τις τρεις συμπληρωματικές συμβάσεις ύψους 50 εκατ. ευρώ φθάσαμε το έργο στα 109 εκατ. ευρώ με την έκπτωση σε ποσοστό 37%».

Αναφορικά με την χρηματοδότηση στο κενό έπεσε και η πρόταση του παριστάμενου πρώην δημάρχου Καλλιθέας, Κώστα Ασκούνη να χρηματοδοτηθεί το έργο από ιδίους πόρους της Περιφέρειας καθώς με την έκπτωση (50% που πέτυχε για την α΄φαση) θα απέμεναν 80 εκατ. ευρώ και με ορίζοντα τριετίας θα αρκούσαν 27 εκατ. ευρώ ανά έτος, όπως είπε.

Αντίθετα ο Γιάννης Σγουρός πρότεινε την εξεύρεση χρηματοδότησης μέσω ΕΣΠΑ ή του Ταμείου Ανασυγκρότησης προκειμένου να «μη δεσμεύσει πόρους η Περιφέρεια για ένα τόσο μεγάλο έργο, σε βάρος άλλων Δήμων». Επίσης προέτρεψε να επιδειχθεί ιδιαίτερη προσοχή στην εκπόνηση των όποιων μελετών ώστε να προχωρήσει κανονικά η διαγωνιστική διαδικασία και να μην πάει σε μελέτη – κατασκευή η οποία επιφέρει μικρή έκπτωση της τάξεως 3% – 5%.

Τέλος στην ανάγκη εξεύρεσης βιώσιμου μοντέλου χρηματοδότησης από εναλλακτικές πηγές σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο αναφέρθηκε και η αντιπεριφερειάρχης Νότιου Τομέα, Δήμητρα Νάνου, προκειμένου να απελευθερωθούν ίδιοι πόροι της Περιφέρειας και να διοχετευθούν σε περισσότερα έργα προς όφελος και των 66 Δήμων, «απαραίτητων μετά την η κατάσταση που έχει επιφέρει η πανδημία, διαμορφώνοντας επιτακτική ανάγκη για νέες θέσεις εργασίας στον κατασκευαστικό τομέα και στο κομμάτι της οικονομίας που κινείται γύρω από αυτόν». Πηγή: ΑΠΕ ΜΠΕ

Διαβάστε Επίσης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

X