Μάνος Στεφανίδης: Σήμερα είναι ημέρα πανελληνίου πένθους


(Μάνος Στεφανίδης – κριτικός Τέχνης και καθηγητής του ΕΚΠΑ)

Φρίκη

Όχι δεν αντέχεται. Σήμερα είναι ημέρα πανελληνίου πένθους. Έστω κι αν λίγοι το αντιλαμβάνεστε. Οι Μυκήνες καμμένες! Η αφετηρία των Ομηρικών επών και της Τραγωδίας. Εδώ που η Ιστορία έγινε Μύθος!Τα κτίσματα του 13ου αι. π.Χ. Ο λεγόμενος τάφος της Κλυταιμνήστρας. Η Πύλη των Λεόντων που πρωτοανέσκαψε το 1841 το Γεώργιος Πιττάκης.Τρεις διακόσια χιλιάδες χρόνια πριν. Παρά τα καθησυχαστικά λόγια του ΥΠΠΟ. Η φωτιά εντός του ανακτόρου και του θρησκευτικού Κέντρου στο νοτιοδυτικό άκρο του τείχους των Κυκλώπων. Αυτού του ιερού χώρου που ανέσκαψε ο Wace κι ο πολύς Λόρδος William Taylor ( ως το 1969) και συνέχισαν από το 1957 ο εκ Σμύρνης Γεώργιος Μυλωνάς (1988-1998), του Saint Louis University, ( ταφικός περίβολος Β κλπ.) και από το 1985 ο δάσκαλος μου, ακαδημαϊκός Σπύρος Ιακωβίδης ως τον θάνατο του (1923 – 2013) .
Από εκεί προέρχεται το γύψινο, επιχρωματισμένο κεφάλι της θεάς, τώρα στο Εθνικό μας Μουσείο και οι αποτροπαϊκές “κούκλες του Taylor” κάποια συγκλονιστικά γλυπτά που σήμερα εκτίθενται στο Μουσείο του Ναυπλίου. Ο πρώτος, ευρωπαϊκός εξπρεσιονισμός!
Είχα την τύχη ως φοιτητής αρχαιολογίας, την περίοδο 1973-74 να υπηρετήσω υπό τον καθηγητή μου, αείμνηστο Σπ. Ιακωβίδη και τον “μύθο” της επιστήμης μας που λεγόταν Μυλωνάς. Η εισβολή των Τούρκων τότε στην Κύπρο, σταμάτησε τις εργασίες στο θρησκευτικό κέντρο. Η ομάδα επέστρεψε. Σ’ αυτή συμμετείχε κι ο γνωστός ιστορικός Σωτήρης Κόνδης. Τεταρτοετής φοιτητής τότε.
Σήμερα είναι ημέρα πένθους όμως και για τον παγκόσμιο πολιτισμό. Όσο κι αν οι νεοέλληνες περί άλλα τυρβάζουν. Δεν ξέρω αν ήταν μοιραίο να ξανακαεί η ακρόπολη του Ατρέα κι ο οίκος του Αγαμέμνονα ή υπάρχει και ανθρώπινη αμέλεια. Πάντως κάποτε όλη αυτή η αχανής, αρχαιολογική περιοχή λειτουργούσε ιδανικά. Τα έσοδα δε από τα εισιτήρια – όπως και στον Παρθενώνα, την Ολυμπία ή την Κνωσό – είναι απίστευτα υψηλά. Ούτε όμως κι αυτό το κίνητρο δεν φιλοτίμησε την πολιτεία να κάνει στοιχειωδώς τη δουλειά της. Παρά τη φιλότιμη προσφορά των αρχαιολόγων, των πλέον αδωρόληπτων και εμμονικών υπαλλήλων του Δημοσίου. Την Αγία Σοφία και την Μονή της Χώρας τις μετέτρεψε σε τζαμιά ο Ερντογάν. Τις Μυκήνες ποιός τις βεβήλωσε; Ουδείς πταίει;

Συνειρμός αναπόφευκτος: Κάποιοι καίνε δάση και νόμοι του κράτους τούς επιβραβεύουν, άλλοι ξεχερσώνουν βουνά και “αξιοποιούν” περιοχές natura, τρίτοι πυρπολούν μεθοδικά τα εργοστάσια ανακύκλωσης. Ένα προς ένα!
Τώρα ήρθε κι η σειρά και των μνημείων μας.

ΥΓ. Στην Τήνο γίνεται μεγάλη φασαρία για τις ανεμογεννήτριες. Διερωτώμαι γιατί όχι στη Γυάρο; Γιατί δεν τοποθετούνται εκεί; Σ’ ένα νησί έρημο που όμως διαθέτει υποδομές και βρίσκεται στο μάτι του βοριά; Ποιό αναπόφευκτο, επιχειρηματικό συμφέρον επιβάλλει ανεμογεννήτριες 150 (!) μέτρων, λίγο πιο πέρα από το σπίτι του Γιαννούλη Χαλεπά; Στο ύψωμα των Υστερνίων;
Το κάλλος της ελληνικής φύσης και το υπέροχο των μνημείων μας είναι προδοτικό να απαλλοτριώνονται τόσο απερίσκεπτα. Από μία Βουλή της οποίας τα μισά μέλη είναι πλήρως άγευστα και πολιτισμού και αισθητικής παιδείας. Αν ήμουν υπουργός Πολιτισμού και μάλιστα αρχαιολόγος, σήμερα θα είχα υποβάλει την παραίτηση μου. Συμβολικά. Όχι ότι έτσι θα γλίτωνα κάτι αλλά θα διέσωζα, τουλάχιστον, την προσωπική μου αξιοπρέπεια. Εξάλλου η κ. Μενδώνη ήταν δέκα χρόνια (!) κέρβερος – Γενική Γραμματέας του δυσώνυμου υπουργείου. Άρα δεν είναι άμοιρη ευθυνών.

ΥΓ. Από την Ελένη Πασιατζή
Από μικρή συχνά φανταζόμουν τον βράχο της Ακρόπολης χωρίς τον Παρθενώνα κι αναρωτιόμουν πώς θα ήταν άραγε η ζωή μας χωρίς αυτό το εμβληματικό μνημείο στη θέση του. Πλέον η αλλόκοτη εκείνη εικόνα αντικαταστάθηκε από την εικόνα του Παρθενώνα στις φλόγες και αιωρούμενα ελικόπτερα γύρω.
[ Σιγά μην υπάρξει παραίτηση. Όλα ωραία καμωμένα. Μήπως παραιτήθηκε κάποιος όταν εκλάπη ο μοναδικός Picasso της Εθνικής Πινακοθήκης ή όταν οι φλόγες έκαιγαν τον Κρόνιο λόφο στην αρχαία Ολυμπία το 2007; ]

Διαβάστε Επίσης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

X