Τα υδροπλάνα των Γερμανών κατακτητών στο Παλαιό Φάληρο




Ένα υδροπλάνο Dornier Do.24K-2s της Luftwaffe με το πλήρωμα του στην θάλασσα με προορισμό την βάση του το Κ.Ε.Α. ίσως να ήταν αυτό που εξόκειλε στην Παλμύρα.
Με το που έφτασαν οι Γερμανοί κατακτητές στην Αθήνα μια από τις πρώτες τους κινήσεις ήταν η επίταξη του Κ.Ε.Α όπου το χρησιμοποίησαν σαν βάση και συνεργείο των υδροπλάνων τους. Στο Κ.Ε.Α πάνω από 12.000 ήταν οι εργαζόμενοι για την ναυπήγηση και 4.000 για την επισκευή των γερμανικών υδροπλάνων. Περισσότερα από 3.000 γερμανικά υδροπλάνα επισκευάστηκαν και συντηρήθηκαν στις εγκαταστάσεις, βάσει γερμανικών στοιχείων. Με την απελευθέρωση οι Γερμανοί αφαίρεσαν η κατέστρεψαν αρκετά μηχανήματα. Στο βάθος είναι τα μεγάλα υπόστεγα των  υδροπλάνων εκεί που σήμερα είναι το γήπεδο του ποδοσφαίρου. Δεξιά στο Τροκαντερό το άσπρο τριώροφο κτήριο είναι το ξενοδοχείο Απολλώνιο, οι βίλες Καμπάτη, Φίλτσου, Κωτάκη και το τελευταίο που μόλις φαίνεται είναι η γνωστή μας έπαυλη Κουλούρα.
Μια φωτογραφία μέρος αρκετών που ανακάλυψα για την περιοχή μας από τα αρχεία, WWII Deutschen Wehrmachts, Luftwaffe, Armee aus Griechenland.
Ιστορικό Άρθρο – Τεκμηρίωση από Δημήτρη Κακίτση.
Πηγή – Διαδίκτυο eBay χωρίς ταυτότητα
© 1η Δημοσίευση από Δ. Κακίτσης σήμερα.
24 Σεπτεμβρίου 2019.
Ψηφιακή Επεξεργασία Εικόνας-Έρευνα-Κείμενα-Χρονολόγηση-Τεκμηρίωση περιοχής και κτιρίων: Δημήτρης Κακίτσης. Μια φωτογραφία από την συλλογή – © Π.Φ.Κ. ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ Δ.Κ

Το Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών (ΚΕΑ) ιδρύθηκε το 1925 με έδρα το Παλαιό Φάληρο, μετά από σχετική απόφαση του Ελευθερίου Βενιζέλου με τη συνεργασία της Βρετανικής Εταιρείας BLACKBURN. Βρισκόταν υπό κρατικό έλεγχο και είχε σαν σκοπό την κατασκευή και τη συντήρηση των επιχειρησιακών και των εκπαιδευτικών αεροσκαφών της εποχής.

Το διάστημα 1926-1929 στις εγκαταστάσεις του ΚΕΑ πραγματοποιήθηκε η κατασκευή του πρώτου Τορπιλοφόρου-Υδροπλάνου τύπου Vellos για λογαριασμό της Ναυτικής Αεροπορίας, δέκα (10) Βομβαρδιστικών αεροσκαφών τύπου ATLAS και δέκα (10) Εκπαιδευτικών αεροσκαφών τύπου Auro Tutor.

Το 1938 η Ελληνική Κυβέρνηση ανέλαβε τον πλήρη έλεγχο του Εργοστασίου.

Το 1939 κατασκευάστηκε στο ΚΕΑ το πρώτο αεροσκάφος τύπου PZL Ρ-24, εξ’ ολοκλήρου από μέταλλο, το οποίο χρησιμοποιήθηκε στον πόλεμο του 1940. Επίσης, σχεδιάστηκε και ξεκίνησε η κατασκευή ενενήντα (90) αεροσκαφών τύπου HENSCHEL των οποίων όμως η παραγωγή διακόπηκε λόγω της εισόδου της χώρας στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Μεταπολεμικά το ΚΕΑ ανέλαβε την εργοστασιακή συντήρηση της πλειοψηφίας του αεροπορικού υλικού της ΠΑ.

Το 1952 εντάχθηκε στην 30η Διοίκηση Αεροπορικής Υποστήριξης (ΔΑΥ) και το 1957 μετονομάστηκε σε 202 Κρατικό Εργοστάσιο Αεροπλάνων.

Μεταξύ των ετών 1948-1971 Ιδρύθηκαν τα Παραρτήματα: Συνεργεία Επισκευών Μηχανημάτων – Αυτοκινήτων (ΣΕΜΑ) στο στρατόπεδο (127 ΣΑΒ) Φαλήρου (1948), Τ-Η στο Ελληνικό (1958) και Αεροκινητήρων στην Ελευσίνα (1971).

Το 1961 το ΣΕΜΑ υπάγεται στο 202 ΚΕΑ.

Το 1974, όλα μαζί, μετονομάστηκαν σε Εργοστάσια και εντάχθηκαν στην Κεντρική Διεύθυνση του 202 ΚΕΑ που βρισκόταν στο Παλαιό Φάληρο. Η ίδρυση της ΕΑΒ απορρόφησε μέρος του προσωπικού καθώς και του φόρτου εργασιών του ΚΕΑ.

Την περίοδο 1979-1981 έγινε μετεγκατάσταση στο Ελληνικό, των δραστηριοτήτων που λειτουργούσαν στο Παλαιό Φάληρο και στην Ελευσίνα.

Το έτος 1982 αναδιοργανώθηκε στα πρότυπα τυπικής Μονάδος της ΠΑ, αφού καταργήθηκε το Διοικητικό Συμβούλιο και αντικαταστάθηκε ο Γενικός Διευθυντής από Διοικητή.

Το 1984 αναδιοργανώνεται το 202 ΚΕΑ με νέα οργανωτική δομή και λειτουργία των Εργοστασίων ως ισοτίμων με Σμηναρχίες υπό το 202 ΚΕΑ/Επιτελείο.

Το 1987 Καταργείται το 202 ΚΕΑ/Επιτελείο, ανεξαρτητοποιούνται τα Εργοστάσια και υπάγονται στη ΔΑΥ με την ονομασία:

  • Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών (ΚΕΑ)
  • Εργοστάσιο Αεροκινητήρων (Εργ. Α/Κ)
  • Εργοστάσιο Μεταφορικών Μέσων & Μηχανημάτων (Εργ. ΜΜ-ΕΕ)
  • Εργοστάσιο Τ/Η Μέσων (ΕΤΗΜ)

Το Χημείο ΠΑ υπάγεται στο Εργ. Α/Κ

Το 1991 ενοποιούνται τα Εργοστάσια Α/Κ και ΜΜ-ΕΕ υπό ενιαία Διοίκηση με νέα οργανωτική δομή και ονομασία: Εργοστάσιο Αεροκινητήρων και Ειδικών Επιχειρησιακών Οχημάτων (Εργ. Α/Κ & ΕΕΟ). Οι δραστηριότητες επίβλεψης (ΔΠΕ), οι παραγωγικές δραστηριότητες (Δ. ΜΕΛ) και τα συνεργεία του ΣΤ΄ Τομέα μετεγκαταστάθηκαν από την Ελευσίνα στο Ελληνικό.

Το 1999 το ΚΕΑ ανέλαβε την κατασκευή των μη επανδρωμένων αεροσκαφών Πήγασος καθώς και τις συνολικές απαιτήσεις των τροποποιήσεων και επισκευών τους.

Το 2002 αποδόθηκε το τελευταίο αεροσκάφος F-4E πριν τον περιορισμό στα 2000 μέτρα του διαδρόμου προσγείωσης του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού και την μετέπειτα οριστική αναστολή λειτουργίας του.

Παράλληλα συνεχίστηκαν τα προγράμματα επιθεώρησης και επισκευής των ελικοπτέρων AB-205 και B-212.

Το 2003 ανέλαβε τα προγράμματα επιθεωρήσεων και επισκευής των ελικοπτέρων Super Puma, την περιοδική επιθεώρηση 3000 ωρών των αεροσκαφών Τ-41, την επιθεώρηση Β1 Check των αεροσκαφών C-27J, ενώ παρέχει τεχνική υποστήριξη σε όλα τα πτητικά μέσα της ΠΑ.

Το 2009 ανέλαβε την εργοστασιακή σύντηρηση των αεροσκαφών PZL M-18.

Το Μάιο του 2009, με την κατάργση της 129 Πτέρυγας Υποστήριξης, το ΚΕΑ ανέλαβε την υποστήριξη της Αεροπορικής Βάσης Ελληνικού και των γύρω Μονάδων.

Το 2012 ξεκίνησαν οι διαδικασίες μετεγκατάστασης του Εργοστασίου στις εγκαταστάσεις της Αεροπορικής Βάσης της Ελευσίνας.

Τον Οκτώβριο του 2013 παύει η λειτουργία του Εργοστασίου Α/Κ & ΕΕΟ και οι δραστηριότητές του ενσωματώνονται σε αυτές του Κρατικού Εργοστασίου Αεροσκαφών με έδρα την Α/Β Ελευσίνας.

Διαβάστε Επίσης

Ένα Σχόλιο στο “Τα υδροπλάνα των Γερμανών κατακτητών στο Παλαιό Φάληρο

  • 26/09/2019 at 2:42 μμ
    Permalink

    To 1940 οι Γερμανοί πετάγανε με υδροπλάνα που τα είχαν φτιάξει οι ίδιοι, άρα οι μελέτες τους και ο σχεδιασμός ήταν από το 1930!
    Εμείς ο “εξυπνος” λαός 80 χρόνια μετά , ούτε καν συντήρηση σε μπορούμε να κάνουμε αν αυτοί δεν μας εκπαιδεύσουν.
    Τελικό συμπέρασμα η θέση στο παγκόσμιο στερέωμα του κάθε λαού είναι αποτέλεσμα των ενεργειών και των δυνατοτήτων των νυν κατοίκων του.
    Αρα εμεις οι σύγχρονοι Έλληνες , τεχνολογικά , θα υπολειπόμαστε των Γερμανών , όταν σχεδιάσουμε και κατασκευάσουμε υδροπλάνο κατά 80 χρόνια.
    Δηλ με τους ρυθμούς της χώρας μας αν σε 200 χρόνια φτιάξουμε υδροπλάνο θα είμαστε πίσω από τους Γερμανούς 280 χρόνια.
    Δε το εξηγώ περαιτέρω γιατί σας κούρασα!!!
    (Τα παραπάνω σχόλια αφορούν μόνο την τεχνολογία κι όχι την απεχθή κοινωνική και εγκληματική συμπεριφορά των προγόνων τους)

    Απαντήστε

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.